Review: Penoza IV (DVD/Blu-Ray)

• Voor de fans van de serie een waardige vervolg.
  • Goede productie.
  • Kijkt lekker weg.

• Houterig acteerwerk.
  • Veel uitleg in de tekst.
  • Onlogische gebeurtenissen.

In alweer het vierde seizoen van Penoza volgen we de belevenissen van Carmen van Walraven nadat ze uit een coma ontwaakt die ze aan het eind van seizoen 3 had opgelopen toen ze werd neergeschoten. Ze wordt direct weer teruggezet in de gevangenis maar krijgt de kans van het OM om daar weer uit te mogen als ze infiltreert in een Mexicaans drugskartel.

Het kost haar moeite om te werken voor Justitie en probeert via morele steun uit de gevangenis een deal te sluiten met de baas van het kartel om zo Justitie op het verkeerde spoor te zetten. Ondertussen is Boris, haar jongste zoon, verdwenen en moet nodig opgezocht worden. Deze Boris heeft meer crimineel bloed in de aderen dan Carmen wil maar jah, dat kruipt waar het niet gaan kan, toch? Een top crimineel, bijgenaamd ‘de Coach’ neemt Boris op in zijn gelederen en dit zorgt uiteindelijk voor een aardige wending in de plot. Penoza IV is een succesvolle Nederlandse dramaserie die rustig voortborduurt op het gegeven uit het allereerste seizoen. De vrouw (Penoza) die tegen haar wil moet meevechten in het criminele circuit, maar een echt hart heeft en een liefdevolle moeder en echtgenote is.

packshotP4
Mening

Penoza IV is goed gemaakt en zit technisch behoorlijk on-Nederlands in elkaar. Er is duidelijk niet bezuinigd op locaties en acteurs. Het wemelt ervan. Waar Penoza volgens mij een beetje aan ten onder gaat is het zwakke scenario en de uitvoering van sommige acteurs. Het lijkt alsof de druk om iets goeds te maken ervoor heeft gezorgd dat er angst in de serie zit. De angst om verkeerd uitgelegd te worden. Alles wat de personages doen in de serie, wordt ook gezegd. Soms zelfs twee keer. En na een minuut of tien gaat dat enorm storen. Heel jammer en ik heb het gevoel dat er met de juiste regisseur al een flinke vooruitgang geboekt kan worden. Penoza trekt veel publiek dus er zijn heel veel mensen die zich er niet aan storen, laat dat duidelijk zijn. Voor die groep is er nu dus de serie op DVD/Blu-Ray. Kun je geen genoeg krijgen van Carmen en consorten en ben je benieuwd naar de extra’s? Hij is onder andere verkrijgbaar via Bol.com, Wehkamp en ECI.