Review: Fear the Walking Dead Seizoen 1 (Blu-Ray)

• Boeiend, origineel verhaal
  • Prima cast

• Weinig afleveringen

The Walking Dead plaatste ons in een wereld die al overspoeld was door zombies en mensen die al min of meer wisten hoe ze deze moesten bestrijden. Wat er vooraf gebeurde zien we in de nieuwe serie Fear the Walking Dead. En toch is het geen prequel….

Natuurlijk zijn we verslaafd aan de karakters van The Walking Dead en de raadsels waar ze voor staan terwijl ze een uitweg uit hun miserabele wereld zoeken. Als die al bestaat. Toch liet het verhaal vanaf het eerste seizoen al een enorm gat vallen. Een gat dat laat zien hoe een gewone, gezonde samenleving omgaat met de zombieplaag die ineens ontstaat en niet meer in de hand te houden is. Willen we dat met onze Rick Grimes en Daryl Dixon? Wat mij betreft niet. De vele flashbacks in de eerste seizoenen van The Walking Dead zouden dat een tikkeltje saai kunnen maken. Reden genoeg voor de schrijvers achter Fear the Walking Dead om met een frisse cast en frisse verhaallijnen de start van de plaag der plagen vorm te geven.

Dat deze prequel, of spin-off, een experiment is om meer uit het The Walking Dead universum te halen wordt al duidelijk wanneer je het doosje van dit eerste seizoen opent. Slechts twee schijfjes met maar zes afleveringen. Een beetje magertjes. Voor mij als reviewer is dat niet de beste start tot ik bedenk dat het met de originele The Walking Dead series niet anders was. Nu tellen de seizoenen netjes rond de 13 afleveringen, maar ook daar was het eerste seizoen maar zes afleveringen lang en ijzersterk. Enfin, met goede moet gaat schijfje 1 in mijn blu-ray speler en wacht ik op het eerste gerochel en gegrom.

Maar dat duurt even. Zoals je mag verwachten van deze prequel, wordt eerst rustig het plaatje geschetst. We zitten niet langer rond Atlanta, maar in sunny L.A. Dé stad waar alle vrouwen de hele dag in bikini lopen en de mannen in hun bermuda’s. Nee, natuurlijk niet. Fear the Walking Dead zet gewoon een realistisch plaatje neer van hoe L.A. er echt uitziet en hoe mensen zich door de dagelijkse sleur worstelen. We raken dan ook snel bekend met de nieuwe hoofdrolspelers Travis Manawa (Cliff Curtis), Madison Clark (Kim Dickens) en Nick Clark (Frank Dilane).

Tegelijkertijd zien we langzaam hoe doden weer tot leven komen en hoe de mensen in de straat en de autoriteiten hierop reageren. De vragen die ontstaan over wat het is dat doden tot leven wekt en belangrijker nog, hoe hou je de doden gewoon dood. We zien hoe ons trio het gewone leven langzaam maar zeker ziet verschuiven naar een horrorscenario en op één of andere manier weet AMC het weer voor elkaar te krijgen. Weer is het buitengewoon boeiend om te zien hoe een nieuwe groep mensen om moet gaan met een wereld die letterlijk op instorten staat. Wederom zien we hoe het menselijk verstand op verschillende manieren met deze veranderingen probeert om te gaan. Hoe mensen naar oplossingen zoeken of gewoon opgeven.

Noem het een prequel, noem het een spin-off. Fear the Walking Dead is eindelijk weer iets fris aan de horizon van de Walking Dead series. Nieuwe koppen, een nieuw verhaal en nieuwe mogelijkheden. Fear the Walking Dead haalt de sleur uit de hoofdserie en mag wat mij betreft nog wel een tijdje doorgaan. En of dat nou met het verhaal van Cliff, Kim en Frank is of dat we in een seizoen 2 zien hoe compleet andere mensen in een compleet andere stad met dit probleem omgaan maakt me dan eigenlijk geen drol uit.

Fear the Walking Dead is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.