Picture of Frank van den Berg

Review: Dokter Tinus (DVD/BluRay)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Heerlijke komische serie.
  • Goede acteerprestaties.

• Niet kijken met een kater na een avond stappen.

Dokter Tinus wil graag verhuizen uit Woerkom om zijn beroep in de grote stad uit te kunnen voeren. Samen met zijn vrouw en kind is het plan om de spullen op te pakken en te vertrekken. Het dorp doet ondertussen wat het altijd doet, rustig aan en veel roddelen. Zo ziet het vierde seizoen van deze door SBS 6 uitgezonden komedie serie eruit. Zijn kind moet naar de kostschool volgens hem en de muren in het nieuwe huis worden gewoon wit, wel zo praktisch.

Tussendoor worden er op speelse wijze nog enkele ziektebeelden benoemd en lost Dokter Tinus een paar vervelende situaties op. Mèt medische kennis, niet met medeleven, dat heeft hij nog steeds niet natuurlijk. De rollen worden gespeeld door Thom Hoffman, Jennifer Hoffman, Tygo Gernandt en Juliette van Ardenne als de redelijk irritante doktersassistente. Het geheel is op locatie gefilmd in Woudrichem en onder andere geschreven door Eric van ‘t Wout en Elle van Rijn.

DokterTinus 4_3D

Mening

Dokter Tinus, losjes gebaseerd op een Engelse serie, is nou eindelijk eens een Nederlandse Productie die je echt laat glimlachen. De locaties zijn mooi Nederlands en de productie is verder doeltreffend. De acteerprestaties zijn dik in orde en het is kordaat geschreven. Geen letter teveel. Bij het kijken moet je er gewoon rekening mee houden dat het hier om Komedie gaat. De rol van Ken Derks, de dorps agent, gespeeld door Tygo Gernandt, is daar een perfect voorbeeld van. Mede dankzij zijn interpretatie wordt het echt een vrolijk schouwspel. Komedie werkt vooral als de acteurs en schrijvers zich ervan bewust zijn dat hetgeen getoond wordt met de volste overtuiging gebracht moet worden. En dat dit hier gebeurt is een verademing. De nukken van Tinus, de verbaasdheid van Lisa en de stugheid van Tante Martha, het komt allemaal heel gewoon en dus geloofwaardig over. In 14 afleveringen van 40 minuten worden we echt geëntertaind, zijn benieuwd naar de volgende aflevering en vinden het jammer dat er geen volgend seizoen komt van deze malle, contact gestoorde maar oh zo betrouwbare en slimme Dokter Tinus. Met dank aan Triple P voor het recensie exemplaar! Deze serie is verkrijgbaar bij o.a. Bol.com en Wehkamp.

_BS_3187