Review: The Overnight (DVD/Blu-Ray)

• Bloot scènes, niet alleen kijken en een dun verhaal.

Een PIKante relatie komedie…op z’n Amerikaans!

Regie; Patrick Brice

Met; Adam Scott (Alex),Taylor Schilling (Emily), Jason Schwartzman (Kurt),

Judith Godrèche (Charlotte)

De film

Adam Scott als Alex en Taylor Schilling als Emily spelen een jong stel dat net verhuist is naar een nieuwe stad. Zij ontmoeten tijdens een verjaardagsfeestje, twee nieuwe vrienden, Kurt gespeeld door Jason Schwartzman en Charlotte gespeeld door Judith Godrèche. Kurt nodigt gelijk de nieuwelingen uit voor een welkomstdiner bij hem thuis en nog diezelfde avond gaan ze er vol nieuwsgierigheid naar toe.

Hun kinderen kunnen het goed met elkaar vinden en er ontstaat een gezellige avond met gelach, pizza en boeren.Als het tijd wordt om de kinderen op bed te leggen willen Alex en Emily afscheid nemen maar daar weet Kurt een stokje voor te steken door handig de kinderen naar bed te brengen.‘Zodat de volwassenen nog even door kunnen gaan’. Wat opvalt is de manier waarop Kurt de kinderen op bed legt. Met een sfeerlamp, wierook orgelmuziek. Een beetje vreemd.

banner the overnight

Ze gaan door met hun avond en er wordt nog wat wijn ingeschonken. Op een gegeven moment is het gesprek op het punt waar beleefdheden ophouden en de onderwerpen een meer persoonlijk karakter krijgen. Kurt en Charlotte laten een dvd zien met de acteerprestaties van Charlotte, maar omdat daarop haar borsten frontaal in beeld komen zorgt dit voor enige opschudding. De gastheer merkt dit fijntjes op en besluit met grof geschut de stemming erin te houden. Hij komt met wiet en een waterpijp op de proppen terwijl zijn vrouw nog wat wijn gaat halen.

Wat volgt is een doldwaze nacht waarin achterelkaar dingen gebeuren waarbij, op een doordeweekse dag, je wenkbrauwen van je hoofd zouden springen. Maar als we gekke schilderijen, naaktzwemmen, Thaise massages, sterke drank, penisnijd en groepsseks gehad hebben is toch ècht de conclusie dat we gewoon van elkaar houden zoals we zijn. Eind goed al goed.

still TON 2

Mening

The Overnight is een slaapfeestje voor volwassenen in een rap tempo verteld. De dialogen zijn fris en ogen geïmproviseerd maar doen nergens geforceerd aan. De acteerprestaties zijn goed en dat is mede te danken aan het plezier dat van je scherm spat, naast een hoop andere dingen trouwens. Taylor Schilling kennen we natuurlijk van de Netflix hitserie ‘Orange is the new Black’ terwijl de regie in handen is van de prijswinnende Patrick Brice. In Amerika heeft de film maar een klein publiek bereikt waarschijnlijk vanwege de bloot scenes, wij hier in Nederland zijn wat dat betreft wel wat meer gewend. In sommige gevallen is er zelfs vals gespeeld! The Overnight is vooral een film die je goed zou kunnen kijken met een stel vrienden op de late avond. Neem er een glas sterke drank bij en je hebt waarschijnlijk net zoveel lol als de mensen uit de film. Ik kan uit eigen ervaring spreken als ik zeg dat de film nuchter op een regenachtige dinsdagavond en alleen op de bank een klein beetje tegenvalt. Eigen schuld?

Bekijk hier de trailer,

conclusie

The Overnight is een leuke nèt even wat andere film dan anders die prima vermaakt als je hem in een groep gaat kijken. Wees niet bang voor een paar tenenkrommende scenes en een portie bloot. Uiteindelijk komt het goed. Heb je hoofdpijn, een slechte relatie of ben je ouder dan 75 jaar, grote kans dat de film niks voor je is.