Review: Terminator: Genesys 3D (Blu-Ray)

• Leuke extra's
  • Veel actie

• Verhaal is wat voorspelbaar
  • Arnold is eigenlijk klaar voor zijn pensioen

Genesis; de eerste uitvoering van de SEGA Megadrive in de VS en natuurlijk het scheppingsverhaal volgens de Bijbel.
Genesys; het scheppingsverhaal van Skynet, het alomvattende netwerk van machines dat de mens als grootste bedreiging voor de wereld ziet.

Net als bij Jurassic World dit jaar, was ook de Terminator filmserie aan een reboot toe. Ook hier was het idee ook hier om een nieuw begin neer te zetten met respect voor en een dikke knipoog naar de films die het in de jaren 90 zo ontzettend goed deden. Nouja, vooral de eerste paar films dan.

Terminator: Genesys trapt af in het jaar 2023 vlak voor de grote slag van het verzet tegen Skynet en de beroemde John Connor (Jason Clarke) is ditmaal sterk aan de winnende hand. Sterker nog, het lijkt erop dat je na een half uur film al ziet dat Skynet heeft gewonnen. Net computernetwerk heeft echter nog een sterke troef in handen. Het heeft vlak voor haar einde nog snel een T-800 terug in de tijd gestuurd om John’s moeder om te leggen (verrassend?). Omdat deze T-800 een nieuwe start voor Skynet kan betekenen stuurt John één van zijn strijders, Kyle Reese (Jai Courtney) achter de T-800 aan. Een strijder die vrijwel alles van John heeft geleerd en John’s geschiedenis heel goed kent.

Leuk detail is dat de T-800 uitkomt in het jaar 1984 waar de jeugd nog lekker op kauwgomballen kauwt. Een 1984 waar Sarah (Emilia Clarke) al bescherming krijgt van haar ‘Pops’, een T-800 gespeeld door niemand minder dan Arnold Schwarzenegger himself. De twee blijken weinig moeite te hebben om de T-800 van Skynet om te leggen, maar is daarmee het verhaal af? Alles behalve. Sarah en Kyle besluiten al snel een tijdreis naar 2017 te maken en dat is het jaar waarin een groot bedrijf haar Genesys netwerk wil lanceren en Genesys blijkt synoniem te staan voor Skynet.

Dat het grootste deel een kleine twee jaar van nu plaatsvindt is een slimme zet geweest van regisseur Alan Taylor. Hierdoor hoeft de wereld waarin het verhaal speelt maar ‘iets’ moderner te zijn dan wat hij nu is en dat is natuurlijk comfortabeler dan wanneer het scenario in 2025 plaats zou vinden. Dat Arnold als actieheld klaar is voor zijn pensioen blijkt ook al snel. Gelukkig bevat de film een flinke dosis zelfspot want Arnold spuugt de ene na de andere oneliner over zijn ouderdom uit. Bovendien zijn er een aantal scènes die gewoon oprecht grappig zijn.

Toch heeft Terminator: Genesys 3D ook een keerzijde. Het is vooral een aaneenschakeling van actiescènes waardoor echte diepgang ontbreekt. Hoewel ze dikwijls goed in elkaar zitten, laat het verloop van het verhaal zich goed voorspellen. Is dat heel erg? Wil ik een diepgaand verhaal in een Terminator film? Nah… het is prima zo.

De afwerking van Terminator: Genesys 3D is fantastisch. Het 3D effect is goed aanwezig en de film biedt een Dolby Atmos track aan waardoor je iedere kogel levensecht ervaart.

De Terminator: Genesys 3D uitvoering kent twee schijfjes. Één met daarop de 3D film en de tweede met de 2D uitvoering en de nodige extra’s. Vooral leuk is Upgrades: VFX of Terminator Genesys die laat zien dat we door de huidige ontwikkelingen in computer graphics veel meer kunnen dan vroeger en dat het allemaal ook wel een stuk gemakkelijker is geworden. Erg leuk!

Terminator: Genesys 3D is een reboot voor de filmserie en bouwt stevig mee aan de pensioenkas van onze Arnold. Voor fans van de oude films leunt Terminator: Genesys 3D misschien wat teveel tegen het bekende aan terwijl Terminator: Genesys 3D de filmserie wel echt openbreekt voor een jonger publiek. Hoe dan ook, voor actieliefhebbers heeft Terminator: Genesys 3D echt enorm veel te bieden.