Review: FIFA 16 (PS4)

FIFA 16, zoals elk jaar is er de vraag: Is er weer genoeg verbeterd? Of dat ook dit jaar weer zo is lees je hier.

De grote aankondigingen van dit jaar was het vrouwenvoetbal en wat veranderingen in carrière modus en FUT. Laten we beginnen bij het begin

Menu

Dit is hetzelfde gebleven dus hier kunnen we kort en bondig over zijn. Mooie tegels die het beeld vullen en een overzichtelijk gevoel geven.

Game modi

Wat is er veranderd in de verschillende modi. Dat zal ik hier even onder elkaar uitleggen

Carrière modus: Wat nieuw is, zijn de oefentoernooien aan het begin van het seizoen. Leuk om je ploeg te leren kennen en om wat leuke bedragen op te strijken. Erg leuk gedaan dus. Je kunt kiezen uit drie toernooien die elk een ander bedrag, moeilijkheid en tegenstanders bieden. Ook nieuw is dat je elke week maximaal 5 man extra kunt trainen. Je kunt ze bijvoorbeeld laten trainen in specifieke gedeeltes zoals passen, afmaken, dribbelen enz. Je kunt dit simuleren of zelf spelen. Wanneer je een oefening kiest zie je ook meteen de moeilijkheidsgraad voor die speler. Kies dus bewust want wanneer je de oefening slecht uitvoert zal er bijna geen groei plaatsvinden. Je kunt een oefening drie keer opnieuw doen om het maximale resultaat eruit te kunnen halen. En dat sommige oefeningen toch echt lastig zijn ook al ben je Depay mag wel duidelijk zijn. Ik kan best mijn mannetje op 4 verschillende manieren uitspelen maar dit was toch wel even andere koek 😉 mag ik er ook even bijzeggen dat dit meteen de eerste keer is dat ik deze oefeningen gedaan heb :D. Afijn genoeg ingedekt zeg ik zo. Dan op naar het mindere nieuws.

Helaas is er nog steeds een scoutsysteem waar niemand dol op is. Na twee jaar wederom erin gehouden. Ik snap dat dit realistischer is, maar in hoeverre wil je een game realistisch maken? Ik kreeg al het commentaar van mijn vrienden dat ik lang met transfers bezig was, maar dat is nu dus alleen maar langer geworden sinds dit systeem er is. Het beste zou ik vinden om dit als optie aan te bieden, voor de kleine groep mensen die het wel leuk vinden om zich veelvuldig te verdiepen in het scouten van spelers om dan pas te zien welke stats ze hebben. Of beter nog, dat je gewoon kunt zien van iedereen welke stats ze hebben en wanneer je ze scout dat je meer kans maakt om ze aan te trekken. Afijn, dat waren wel de veranderingen in carrière modus.

FIFA Ultimate Team (FUT): Wat hier nieuw is, dat is Draft. Je selecteert een moeilijkheidsgraad, dan een opstelling en dan krijg je per positie 5 verschillende opties. Hierbij moet je opletten op het land en de club van de speler evenals zijn kwaliteiten. De kunst is om een hogewaardig elftal neer te zetten met een goede teamgeest. Want elf goede spelers maken nog geen goed team. Erg leuk om te spelen. Je kunt maximaal 4 keer winnen, bij elke overwinning wordt je beloning net wat groter. Best leuk voor mensen die nooit genoeg coins bij elkaar kunnen sparen om ook in FUT eens een super goed team te hebben!

Vrouwenvoetbal: Jazeker, de vrouwen krijgen dan ook erkenning voor hun sport. Een heus damestoernooi van de twaalf beste landen. Al zit oranje daar niet bij helaas. Wel volgens de Fifa ranglijst, maar niet in de game dus. Jammer maar helaas! Wat meteen opvalt aan de vrouwenteams is dat vele teams dik in de 80 zitten qua algemeen klassement. Betekend dit dat Ronaldo en Messi hun gelijken hebben gevonden? 😉 Alle dolletjes achterlatend, ik snap ook wel dat ze kijken naar de gemiddelde klasse van een vrouw en zich daarop hebben gericht wat dan echt goed is en wat niet. Zo heeft de VS dus enkele spelers van in de 90 zitten. En je kunt dus niet alleen met de vrouwen voetballen in hun eigen toernooi, gelukkig ook met een gewoon potje oefenpotje. Kijk, en dan komt die aparte klassering wel van pas, want dan kunnen de vrouwen goed meevoetballen met de top van het mannenvoetbal. Mooi gedaan dus EA! De vrouwen krijgen waar ze recht op hebben. Ik ben benieuwd wat EA nog meer in het vat heeft zitten de komende jaren voor het vrouwenvoetbal.

Hoe speelt het? Nou, net iets beter dan de voorgaande Fifa. Dat gezegd hebbende merk je dat het wel wat echter is geworden. Is dat altijd voor het goede? Dat hoeft dus niet. Soms heb ik het idee alsof ik met een tank over het veld loop betreffende een draaibeweging. Dit gaat sloom en haalt de vaart een beetje uit je spel. Realistisch? Zeker, leuk? Wat minder. Wat ik wel mooi vind is dat ze qua programmeren een stuk preciezer zijn geworden wanneer een bal tegen een been aankomt en meer van dat preciezere werk. Wat dat betreft is het er wel leuker op geworden.

Je kunt nu met sliden sneller opstaan wanneer je nog een keer op [] drukt. Voor mij erg handig want ik ben wel van het fysieke werk zeg maar! Wat ook anders is geworden is het no-touch systeem. Met L1 raak je dan minder vaak de bal aan en kun je mooie moves maken en met het loslaten van de L1 knop kun je op volle snelheid weer een andere trukendoos opentrekken.

Wat helaas nog steeds hetzelfde is gebleven is dat gesimuleerde gevoel als je een hoge pass geeft. Dan lijkt het computerwerk dat hij vaak toch zo onlogisch voor gegeven wordt dat de verdediger hem heeft. Zo zijn er wel meer dingen hetzelfde gebleven. Wat mij betreft een stapje in de goede richting maar toch nog wel te weinig om echt te zeggen dat de gameplay echt stukken anders/beter is.

De eerste keer dat ik speelde met een vrouwenteam was ik stiekem een beetje bang dat ze alleen de gezichten hadden aangepast en niet de bewegingen. Gelukkig wel, de vrouwen bewegen vrouwelijk over het veld en je kunt zien dat ze hier druk mee zijn geweest met motion capture technologie om zoveel mogelijk bewegingen vast te leggen.

Graphics

Hele mooie stadions, ze bouwen voort op een indrukwekkende serie stadions. Dat is een mooi pluspunt. Wat betreft de bewegingen en de shirts zien er ook zeker gelikt uit. Het veld in de herhalingen ook mooi in 3D te zien. Het publiek heeft ook een mooie upgrade gehad en dit was ook zeker nodig. Jaren op rij heb ik hier op gehamerd dat dit toch wel enigszins afbreuk deed aan de sfeer in een stadion. Goed, ze zijn er nog niet helemaal maar ik zie wel hierin grote vooruitgang.

Dan kom ik toch op het nieuwe pijnpunt van de graphics van FIFA. De gezichten. Dit valt mij toch wel echt zwaar tegen dat hierin zowat geen enkele stap is gemaakt. Ik ben van mening dat je in de reviews van FIFA en PES, de ander niet moet noemen en dan schrijf ik dan naast de beide reviews een vergelijking welke beter is op bepaalde vlakken. Maar in de echtheid van de gezichten is superveel te halen voor FIFA kijkend naar PES. De beste spelers zien er wel goed uit, maar ga je 1 niveau onder de wereldtop dan krijg je meteen te maken met haast onherkenbare spelers. Let maar op Depay bijvoorbeeld. Een speler van Man United. Hier moet toch wel wat op gevonden worden. De gezichten staan in schril contrast eigenlijk met de rest van de graphics.

Gezicht depay

Geluid

Er is onlangs een heuse Facebookpagina verschenen die ook ik ondertekend heb. Siert de Vos. Man, wat zou dat een geweldige vernieuwing zijn ten opzichte van prik en prak ( Mulder en Ten Apel). De commentaren worden nu toch echt oud en vervelend. Goed dat ze wat extra teksten hebben ingesproken waardoor we niet wederom precies hetzelfde te horen krijgen, maar echt enthousiast is anders. Maar goed, we hebben met FIFA tenminste wel Nederlands commentaar. De keuze is er tenminste. Nu nog in het scoutsysteem ;).

Verder ja, de vele bekende stadions hebben gewoon hun eigen liederen en fanbase. Dat is altijd mooi om op Anfield al met 1-0 achter te staan puur op het feit dat het thuispubliek helemaal wild gaat met You Never Walk Alone. Zo hebben meerdere stadions toch echt hun eigen sfeer. Ook qua geluid dus! In de wedstrijd zelf hoor je genoeg dingen, de stadionspeaker, de slidings, de schoten, kreten enz. Best goed gedaan dus.

Ik vind alleen de nummers dit jaar wel echt tegenvallen. Geen lekkere nummers en geen enkele bekende. Jammer aangezien je de helft van de tijd toch wel in deze menu’s doorbrengt.

Al met al, een minieme upgrade. Feit blijft wel dat de basis zelf ijzersterk is maar dat ze moeten gaan oppassen om niet achterop te raken in de ontwikkeling van de sportgames. Wel leuk zijn de extra trainingen en het begintoernooi in carrière en de draft modus in FUT. Dit zorgt toch net voor wat meer diepgang.
Het vrouwenvoetbal is een welverdiende ode en verdient naar mijn mening een plekje in FIFA, al is het maar zeer de vraag hoeveel het gespeeld is. In de trofeeënlijst van PS staat dat nog geen 2% de cup heeft gehaald.

De gezichten zijn echt niet om over naar huis te schrijven evenals de tracks van de game. Al met al een 7 voor de kleine veranderingen/vernieuwingen, maar met een waarschuwing dat innovatie toch echt moet komen in de volgende editie. Alles is in de basis prima, maar ik had gehoopt om meer vernieuwing/verbetering al deze punten.