Philips Hue Lightstrip Plus

Review: Philips Hue Lightstrip Plus

• Geschikt voor Light Recipes
  • Verlengbaar
  • Gemakkelijk aan te brengen
  • 1.600 Lumen!

Tijdens de IFA kwam Philips met een nieuwe uitvoering van de oude Friends of Hue Lightstrips. Het globale idee is hetzelfde, maar de techniek is flink verbeterd en er is duidelijk beter nagedacht over het gebruik van de strips. Je kunt ze niet alleen afknippen, maar ook verlengen.

Philips levert de nieuwe Hue Lightstrip Plus in drie delen. De Lightstrip Plus zelf, een netstroom voeding en een controller voor tussen de voeding en de Lightstrip. Daarnaast krijg je nog een klein stukje documentatie.

Van een afstandje lijkt de Hue Lightstrip Plus sterk op de Friends of Hue Lightstrips, maar dat valt in de praktijk wel mee. Het begint al met het doorzichtige materiaal. Dit is breder (12mm) en zachter. Hierdoor is het ook wat flexibeler aan te brengen.

Philips Hue Lightstrip Plus IMG_5246

De strip zelf is twee meter lang en bevat aan het einde een connector. Je kunt in de winkel stukken van een meter kopen en deze aan de Hue Lightstrip Plus koppelen. De Hue Lightstrip Plus strips zijn nog steeds om de 33cm af te knippen om ze zo goed op maat te kunnen maken. Let wel, eens geknipt kun je ze niet meer verlengen. Nouja, niet zonder een vaste hand en soldeerbout.

De 3M tape aan de achterkant is nu ook onderbroken. Hierdoor trek je hem niet langer in één keer los, maar per segment dat je aan het plakken bent. Ieder segment is ongeveer 10cm lang. Hierdoor stel je de overgebleven lengte niet onnodig bloot aan stof. Slim en handig. Ook de ontvanger is voorzien van twee stukken 3M tape om deze in de buurt van de strip te kunnen plakken.

Philips Hue Lightstrip Plus IMG_5247

Het deel tussen de lichtstrip en de ontvanger is afgewerkt met een flatcable. Dit is wel heel mooi plat, maar niet heel praktisch gezien je niet even gemakkelijk een bocht naar links of naar rechts kunt maken. Mijn tip is om de kabeltjes in de bocht van elkaar los te snijden (voorzichtig!) en ze met wat tape vlak te plakken. Een ouderwetse ronde kabel zou hier de voorkeur hebben.

Hoewel je wel stukken strip van een meter kunt kopen, heeft Philips momenteel geen kabelsetjes om een lengte te overbruggen zonder dat die ruimte verlicht moet zijn. We hebben de ontwikkelaar van de strip gesproken tijdens de IFA. Deze heeft aangegeven dit wel een interessante gedachte te vinden. Wij hopen dat deze oplossing snel aan het assortiment zal worden toegevoegd.

Philips Hue Lightstrip Plus IMG_5249

Installatie

De plakkracht van 3M tape is legendarisch, maar het kan geen kwaad om het oppervlak eerst een beetje te ontvetten. Zo weet je zeker dat de strip ook op lange termijn blijft plakken. Kleine moeite, groot plezier.

Nadat de strip is aangesloten, duurt het een minuutje voor de Hue Hub hem ziet. Via de Hue app voeg je de strip toe aan jouw Hue systeem toe. Snel en simpel.

Lichtopbrengst

De echte kracht zit hem in de lichtopbrengst van de Hue Lightstrip Plus. Bij de oude Friends of Hue Lightstrips was er een totale lichtopbrengst van 120 Lumen over de maximale 2 meter lengte. In het geval van de nieuwe Hue Lightstrip Plus is de lichtopbrengst 1.600 Lumen. De Hue Lightstrip Plus is dus ruim 13 keer zo sterk. Een gewone Hue lamp komt tot 600 lumen en ook dan blijkt deze Hue Lightstrip Plus bijna drie keer zo sterk. Oké, we praten natuurlijk wel over maximale waarden. Een kleurtemperatuur van 4.000K of fel wit.

Dat zien we terug in de praktische toepassing van de Hue Lightstrip Plus. In mijn woonkamer heb ik een dressoir op een leistenen vloer staan. Met de Friends of Hue versie moest het echt goed donker zijn om vaag iets van het effect van de Lightstrip te zien. Bij de Hue Lightstrip Plus zie ik zelfs overdag dat deze aan staat. Sterker nog, in mijn programma’s staat de intensiteit een stuk omlaag bijgesteld omdat ik anders lichtbolletjes op de vloer zie. De afstand is namelijk maar 8cm en ik wil gewoon een redelijk egale lichtstrook zien.

Lichtkleur

De lichtopbrengst van de oude strips was niet alleen minder, kennelijk was het ook lastiger om ze goed op kleur te krijgen. Hierdoor mochten de oude strips niet opgenomen worden in de Light recipes. Die recipe programma’s zijn gebouwd op licht op bepaalde frequenties uit te stralen om zo een plezierige atmosfeer neer te zetten. Deze nieuwe Hue Lightstrip Plus mogen wel opgenomen worden in de Light Recipes en aan de kleuring te zien is het plaatje daarmee ook echt kloppend.

De oude strips van Philips waren decoratief gezien echt prima en ik voel ook geen noodzaak om ze te vervangen. Door de enorme lichtopbrengst van de nieuwe Hue Lightstrip Plus en de mogelijkheid om deze met gemak te verlengen, biedt de Hue Lightstrip Plus veel meer flexibiliteit in haar toepassing. Hierdoor adviseer ik vooral voor deze nieuwe Hue Lightstrip Plus te gaan wanneer je decoratief licht in huis gaat aanbrengen.

het-innovatieve-huis