Review: Justice League Gods and Monsters (DVD)

• Goede stemmen
  • Interessant verhaal

Justice League Gods and Monsters is de nieuwste animatiefilm van Bruce Timm over de superhelden van het bekende Justice League uit het DC Comics universum, maar het is geen reguliere animatiefilm. Bruce heeft de vrijheid genomen om de wereld te verkennen waarin de Justice League crimineel blijkt te zijn.

Justice League Gods and Monsters gaat om Batman, Superman en Wonder Woman. Misschien herkende je de grote helden niet meteen. De eigen animatiestijl en duistere voorkomens (vooral van de heren) trekken je in Justice League Gods and Monsters echt compleet uit jouw comfortzone en dat moet ook. Hoewel DC Comics in de meest recente Batman trilogie al eens gespeeld heeft met het idee om Batman in het oog van de bevolking tot crimineel te maken, kent men voor Justice League Gods and Monsters geen grenzen. Batman heeft zelfs rode ogen gekregen. Een voorkomen dat we kennen van de badguys uit vele films en games. Denk bijvoorbeeld aan de Helghast in Killzone. Bovendien heeft Batman nu de trekjes van een vampier.

Hoewel het trio best een positieve start maakt, komt hun donkere zijde al snel bovendrijven. Zo zien we in gevechten met echte criminelen hoe Batman hun bloed drinkt, Wonder Woman een zwaard door hun lichamen boort en hoe Superman ze simpelweg verbrandt. Het zal je dan ook niet verbazen dat ze al snel de moord op een paar onschuldige mensen in de schoenen geschoven krijgen en dat de bevolking al snel gelooft dat dit ook echt zo is.

Hoewel Batman zeer aanwezig is in het verhaal, zijn het Superman en Wonder Woman die het verhaal echt interessant maken. De twee karakters zijn erg goed uitgewerkt en hebben hierdoor een soort van natuurlijke spanning waar Batman toch een beetje het derde wiel aan de wagen is geworden.

Een belangrijke toevoeging om de sfeer er goed in te krijgen is de stemmencast van de film. De stemmen van de belangrijkste karakters zijn vooral rauw en ondersteunen hiermee de sfeer in de film.

In eerste instantie had ik verwacht dat het extreem gewelddadig maken van de karakters vooral een reden was om klanten te lokken. Een gimmick om de film te pushen. Gelukkig blijkt dat Bruce Timm het idee zo heeft uitgewerkt dat iedere aanpassing aan onze superhelden en hun superschurken aan het einde samenvalt. Hierdoor klopt het hele verhaal en dat maakt Justice League Gods and Monsters een erg goede film. Oké, het slot is niet ijzersterk, maar de rest van de film compenseert.