Recensie: Home (Blu-Ray)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Mooie animatie
  • Leuke grappen
  • Goede stemacteurs

• Voor volwassenen is het verhaal wat te voorspelbaar

Wat hebben Lilo & Stitch en E.T. met elkaar gemeen? In beide gevallen moet een ontstaat een onderwachtte vriendschap tussen een alien en een kind waarbij het kind de alien moet helpen om verder te komen. Zover de overeenkomsten, tijd om in de ‘Party Edition’ van deze vrolijke film te duiken.

Oh is een alien en wel van het soort Boovs. De Boovs zijn naar onze planeet afgedaald om te schuilen voor een vijand genaamd de Gorgs. Het idee van de Boovs is om de mensheid op te zuigen om de mensen daarna los te laten in Happy Human Town. Op die manier kunnen de Boovs de rest van de aarde gaan bevolken. uiteraard zien de Boovs dit als een oplossing die voor zowel de boovs als ons mensen goed werkt.

Oh blijkt al snel het buitenbeentje van de groep en maakt een enorme fout die hij moet rechtzetten. In de voorbereiding op zijn verjaardag nodigt hij per ongeluk het hele universum uit terwijl de Boovs juist proberen te schuilen voor een deel van dat universum. Er is geen twijfel mogelijk. De Boovs zijn bang voor een intergalactisch Project X feestje.

Terwijl de Boovs hun best doen om alle mensen op te zuigen, maakt Oh al snel kennis met Tip. Een vrolijk meisje dat aan de zuigers van de Boovs weet te ontkomen. Tip blijkt op zoek te zijn naar haar moeder en haar vrienden en Oh denkt daar een manier te vinden om zijn uitnodigingen tegen te houden voor ze de kwaadaardige Gorgs bereiken.

Hoewel Tip prominent aanwezig is in de film, draait het echt allemaal om Oh. Tip leert Oh kennismaken met aardse gebruiken en is meer een gids op zijn missie dan dat haar verhaal ook echt telt. Leuk detail is dat de Engelse stem van Oh afkomstig is van acteur Jim Parsons die de enigszins onaangepaste Sheldon in The Big Bang Theory speelt.

We hebben het hier over de Party Edition van de Blu-Ray, en dat zien we terug in de extra’s. Zoals het hoort bij een kinderfilm, heeft Dreamworks echt haar best gedaan om leuk bonusmateriaal toe te voegen. Mijn kinderen vonden Ohs Feestje en Feesten met Oh erg leuk. Zelf was ik meer fan van de korte clips die op de Blu-Ray geperst staan. De rest van de extra’s zijn ook leuk, maar maken minder indruk.

De makers van Home verkennen een genre dat in meerdere films al helemaal is uitgekauwd. Zelf’s in Dreamworks’ eigen Hoe train je een draak series. Als volwassen filmkijker kan Home dan ook wat voorspelbaar zijn, maar de film zit vol grappen voor jong en voor oud. Daar moet Oh het dan ook echt van hebben en daarmee weet Oh toch een leuke score op te halen.