Review: Sony Xperia Z3+

Met de Z3+ introduceert Sony de eerste smartphone met een echt probleem. Dit probleem zit hem in de Qualcomm Snapdragon 810 chipset die voor enorme warmteontwikkeling zorgt. Dezelfde chipset die dezelfde problemen geeft als bij de HTC One M9. Gelukkig zijn er ook heel veel goede dingen over de Z3+ te melden.

Wij pakten de Xperia Z3+ uit en vonden in onze journalistenverpakking het toestel, een netstroom lader en een micro-USB kabeltje. De winkelverpakking kan afwijken.

Xperia Z1, Xperia Z2, Xperia Z3, Xperia Z3+?

De naam van de Xperia Z3+ is wat mij betreft omstreden. Sony doet het klinken alsof we over een kleine upgrade praten terwijl het toestel in Japan gewoon de naam Xperia Z4 draagt. Om de verwarring verder te vergroten, verkoopt de Amerikaanse telecom provider Verizon de Xperia Z4v. Deze variant is gelijk aan de Z3+ behalve dat er een display met een 1440 x 2560 pixels resolutie in ligt. Dit is dezelfde resolutie die we ook terugvinden in de Samsung Galaxy S6 (Edge) en de LG G4. Hoe dan ook, de naamgeving van de vlaggenschepen van Sony is met de komst van de Z3+ een zooitje geworden. Zou Sony hier nog met een Z4 komen die in Japan Z5 heet? Of zou Sony tijdens de IFA de boel straktrekken met de introductie van de Xperia Z5?

Qua uiterlijk heeft de Z3+ de nodige veranderingen ondergaan. Zo is het magnetische contact uit het ontwerp verdwenen. Dit was ideaal voor het aansluiten van een bijpassende dock, maar dubieuze kabeltjes uit China wisten de nodige problemen met de toestellen te veroorzaken, maar dat zal niet de enige reden zijn geweest dat Sony de magneetcontacten heeft verwijderd. De micro-USB aansluiting van de Xperia Z3+ is namelijk, net als de 3,5mm audio aansluiting, waterdicht gemaakt. Deze zit dus niet langer achter een klepje verstopt.

Het enige klepje dat is gebleven, is die voor het plaatsen van de nano-SIM en de micro-SD kaart. Om dit klepje zo klein mogelijk te maken heeft Sony beiden op één tray geplaatst. Heel slim van Sony.

De hoeken van het toestel zijn ook aangepakt. Waren deze bij de Z3 duidelijk van plastic, valt dat nu veel minder op. Sony gebruikt nog steeds stootvast plastic op de hoeken, maar van een afstand ziet het er uit alsof het metaal is. Dit geeft het toestel meteen een heel andere uitstraling.

De laatste grote wijziging is dat Sony weer begonnen is met het plakken van screenprotectors. Dit deed Sony in het verleden standaard en exact op maat van het display. Hierdoor viel het niet op dat de screenprotector aanwezig was en dat leidde tot veel reacties bij bloggers dat het display zo snel krast. Echter was het de screenprotector die bekrast werd en niet het glazen display zelf.

De reden dat de screenprotector terug is heeft mogelijk met de klachten over barstende displays te maken. Vanaf de Xperia Z2 stopte Sony met de screenprotectors, maar werd overal geklaagd dat het display erg snel barst. Dit kan verklaard worden doordat het toestel waterdicht is. Het display staat hierdoor onder meer spanning dan het display van een regulier toestel. De screenprotector geeft het glas net dat beetje extra weerstand om niet al te snel te barsten en… als het barst om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.

Sony heeft duidelijk goed nagedacht over de her-introductie van de screenprotector. Deze heeft nu twee gaten. Één bij de selfie camera en een ander bij de nabijheidssensor die naast het logo zit. Door deze gaten is het nu overduidelijk dat de screenprotector aanwezig is. Slim!

Tenslotte heeft Sony er weer voor gekozen om het toestel te voorzien van aluminium randen en een glazen voor- en achterkant. Net als bij de Huawei P8 (en in tegenstelling tot Galaxy S6, iPhone 6 en G4) heeft Sony de camera aan de achterkant glad weggewerkt zodat het toestel niet op de camera ligt te wiebelen. Overigens was dit bij eerdere modellen ook het geval.

Sony heeft de Z3+ niet voor een 1440 x 2560 display gekozen, maar kiest wederom voor Full HD. Op dit 5,2 inch display is dat geen enkel probleem. Met ongeveer 424 pixels per inch is het display gewoon haarscherp.

Sony Xperia Z3 Plus IMG_4167 (Copy)

Sony heeft voor een IPS display gekozen met een brede kijkhoek bij zowel horizontaal als verticaal gebruik van het toestel.

Specs

Ik noemde  het al eerder, de Xperia Z3+ draait op een 64-bit Qualcomm SnapDragon 810 chipset. Deze bestaat uit een octacore processor met vier ARM Cortex-A53 processorkernen die op maximaal 1,56GHz draaien en vier ARM Cortex-A57 kernen die op maximaal 1,96GHz draaien. Het idee achter deze BIG.little opstelling is dat de langzamere kernen minder energie verbruiken en daarom prima kunnen worden ingezet voor basishandelingen terwijl de overige vier bij het echt zware werk aan de slag gaan. Echter zorgt deze chipset ervoor dat het toestel snel te heet wordt als het toestel zware taken moet verrichten. Hoewel een recente software update dit iets verbetert heeft, blijft dit een probleem van de Qualcomm Snapdragon 810 chipset.

De processors krijgen 3GB aan werkgeheugen en grafische ondersteuning komt van de Adreno 430 GPU. Die laatste zet uitstekende prestaties neer in de benchmarks en dat zien we hieronder terug. De oleophobic coating die Sony toepast minimaliseert reflecties. Het Triluminos display en de X-Reality Engine zorgen voor een strak beeld. Het aardige van de Triluminos is dat de displays een veel groter kleurenspectrum weergeven. Sony content maakt hier dankbaar gebruik van.

Op basis van de benchmarks is het wel aardig om de prestaties van de Sony Xperia Z3+ te vergelijken met de HTC One M9. Dan zien we dat de prestaties in games vrijwel gelijk liggen. De prestaties tijdens de algemene benchmark van AnTuTu liggen op de Xperia Z3+ echter een flink stuk hoger. Het scheelt rond de 20% in het voordeel van de Xperia Z3+. Qua algemene prestaties ligt de Z3+ net iets hoger dan de LG G4 terwijl de Z3+ bij gaming duidelijk betere scores neerzet. Alleen de Galaxy S6 Edge scoort flink veel beter.

Draadloos

De Xperia Z3+ is uitgerust met dual-band WiFi ondersteuning op onder anderen 802.11ac. Dit is de snelste standaard van dit moment. Daarnaast bevat het toestel ondersteuning voor Bluetooth 4.0 LE (incl. aptX), GPS, GLONASS, FM en meer.

Android

Sony heeft de Xperia Z3+ voorzien van Android 5.0.2 64-bit. Hier gooit Sony haar eigen grafische interface overheen, maar deze maakt geen al te grote veranderingen aan de stock Android ervaring. Persoonlijk kan ik dat altijd enorm waarderen. Bovendien installeert Sony niet al te veel bloatware mee.

Een leuke toevoeging van Sony is de Privilege app die op de Xperia Z3 staat. Hiermee krijg je regelmatig gratis content aangeboden waaronder credits om films en series te downloaden. Dat is natuurlijk leuk meegenomen.

Playstation 4 Remote Play

Helaas is Sony enige tijd geleden al gestopt met het Playstation Mobile programma. Toch is ook deze Xperia Z3+ nauw verbonden met de consoles van Sony. Het is mogelijk om PS4 games te streamen naar de Xperia Z3+ waardoor je overal in huis PS4 games kunt spelen. Het is ook mogelijk om een PS4 controller aan de Z3+ te koppelen en er zijn zelfs speciale beugels om de X3+ op de controller te bevestigen.

Camera

Sony heeft bij de camera selectie voor de Xperia Z3+ rekening gehouden met liefhebbers van selfies. Aan de voorkant zit nu een 5,1 megapixel selfie camera. Bij de Xperia Z3 moest je het nog met 2,2 megapixel doen.

De camera aan de achterkant is ongewijzigd. Dit is nog steeds een 20,7 megapixel model, voorzien van een LED Flash. Sony heeft hier een vrij forse 1/2.3″ beeldsensor ingelegd waardoor details goed worden vastgelegd. De Xperia Z3 behoort hierdoor tot de betere camera’s van dit moment. Natuurlijk heb ik de nodige voorbeeld foto’s voor je.

Tenslotte is het aardig om te weten dat de camera filmt op 2160p@30fps, 1080p@60fps en 720p@120fps. Op Full HD film je dus met gemak in High Frame Rate en op 720- zijn prachtige slow motion beelden vast te leggen. Daar staat wel tegenover dat het toestel bij het filmen erg snel last krijgt van de warmte waardoor de camera app zal afsluiten. Zeker nu het buiten lekker zonnig is. Dit maakt lang filmen met de Xperia Z3+ een enorme uitdaging.

Accuduur

De accuduur van de Xperia Z reeks is legendarisch. De Xperia Z3 gaat bij mij ruim twee dagen mee. Met de Z3+ is dit anders. Mogelijk door de problemen met de chipset. In het beste geval haal ik anderhalve dag. Dat is nog steeds een prima resultaat (zeker in vergelijking tot de Samsung Galaxy S6 serie), maar toch net even minder dan ik van Sony gewend ben.

De Xperia Z3 was een geniaal toestel en combineerde een goede camera met vlotte prestaties en een zeer goede accuduur. Het zijn de warmteproblemen van de Qualcomm SnapDragon 810 chipset die dit toestel momenteel nekken. De enige oplossing voor Sony is een update die de processorkernen minder hard laat werken. Tot die tijd ben ik geneigd om de originele Xperia Z3 aan te bevelen boven de Z3+.

De Xperia Z3+ ligt nu in de winkel.