Review: Lego Jurassic World (PS4)

• De game ziet er fantastisch uit
  • Veel leuke grappen
  • Originele stemmen en geluiden
  • Speelbare dino's

• Dezelfde gamplay als in vele andere LEGO games

Het is weer tijd om nopjes te verzamelen, bouwwerken te slopen en nieuwe bouwwerken op te bouwen. Inderdaad, de basis van LEGO Jurassic World komt weer volledig overeen met het gros van de LEGO games die Tt Games ontwikkeld, maar toch weet Tt Games er weer iets heel leuks van te maken.

Meteen aan het begin van LEGO Jurassic World zien we twee verhalen die compleet door elkaar heen lopen. Op het ene moment helpen we bij een dino transport dat niet goed gaat en het andere moment staan we op een archeologische vindplaats de nodige dinobotjes uit de grond te scheppen. Hoe dan ook, na deze korte kennismaking met de enigszins bekende gameplay zitten we op een helikoptervlucht naar het altijd prachtige Isla Nublar.

Eenmaal aangekomen, doe je de belangrijkste ontdekking in LEGO Jurassic World. Je hebt niet één LEGO game, maar twee LEGO games gekocht. Sla je linksaf, ga je de game spelen naar het verhaal van het originele Jurassic Park uit 1993. Kies je rechts, dan neemt de game je mee naar het verhaal van Jurassic World. Het verhaal van het eiland dat miljonair John Hammond, gespeeld door de vorig jaar overleden Richard Attenborough, die een dino reservaat probeert van de grond te krijgen. Uit nostalgie heb ik hier mijn eerste uren van LEGO Jurassic Park doorgebracht.

Ik ken de film Jurassic Park op mijn duim en dan is het heerlijk om in de groen-rode jeeps te klimmen en het eiland te verkennen. De eerste gruwelijke scene wordt vrijwel meteen voorbereid. Het is voedertijd. De kraanmachinist moet een koe in een kooi met gevaarlijke dinosaurussen laten zakken. Nee, wacht… LEGO!? Serieus!? Een koe aan laten vreten in een kindergame!? Ja, Jurassic Park was geen film voor kinderen…

De game is dat gelukkig wel. Op het moment dat we de koe klaar hebben om aan de dino’s te voeren zien we een animatie waarin de koe ineens de kraan bestuurd en de kraanmachinist tussen de dino’s laat zakken. Na wat gebrul zien we de hijskraan de kooi van de koe weer ophijsen met de kraanmachinist eraan die al zijn kleren mist. Inderdaad, de gruwelijke scènes worden door Tt games met de nodige humor omgezet in beelden die wel geschikt zijn voor jonge kijkers.

Hoewel ik Jurassic World nog niet heb gezien, laten de avonturen in het Jurassic park deel zien dat de mensen van Tt Games de film goed voor ogen hebben. Alle belangrijke scènes hebben duidelijk een eigen level gekregen en veel van de originele stemmen lijken in de game aanwezig te zijn. Bovendien zijn de levels echt prachtig vormgegeven.

Waar je ook bent in de game, je kan altijd terug naar het eiland en in mijn geval koos ik na enkele uren op vertrouwd terrein voor een uitstapje in de wereld van Jurassic World. Een wereld die duidelijk weer heel anders is vormgegeven, maar compleet vertrouwd aanvoelt. Dezelfde gameplay, dezelfde humor, nieuwe uitdagingen en een nieuw verhaal.

Ook in LEGO Jurassic World verzamel je weer nopjes en dat zijn er weer zoveel dat ik al snel het zoeken heb opgegeven om gewoon lekker vlot door het verhaal te spelen. Naast het verzamelen van nopjes, verzamel je karakters en voertuigen. Tussen de speelbare karakters zitten voor het eerst ook dino’s die allemaal weer hun eigen kwaliteiten hebben en dit maakt dat LEGO Jurassic World haar replay waarde krijgt. Het verzamelen van karakters en voertuigen kennen we uit eerdere LEGO titels en blijft een leuke bezigheid.

Echt vernieuwend is LEGO Jurassic World niet. Oké, we kunnen nu met dino’s spelen, maar verder blijven we min of meer hetzelfde doen als in eerdere Tt Games LEGO titels. Boeiend is de game wel. Zeker voor fans van Jurassic Park. De beroemde scenes uit de films zijn op een prachtige manier terugbracht in de game en ook op een geheel kindvriendelijke, humoristische wijze.

LEGO Jurassic World is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.