Review: Birdman (DVD)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

• Sterke cast
  • Goede verhaallijn
  • Mooie opnametechniek

Hij won 3 academy awards, dus echt slecht kan hij bijna niet zijn. Afgelopen week keek ik naar Birdman en ondanks de vreemde titel bleek het een heerlijke zwarte comedy.

Hij was ooit een enorme superheld. Dit was rond het begin van de 90’s. Hij mocht toen de rol van Birdman spelen, maar sinds die tijd is het stil voor acteur Riggan Thomson (Michael Keaton). Hij zou graag weer in een kaskraker spelen, maar dat zit er niet meer in. Hij moet dan ook op zoek naar een manier om zijn ego op te poetsen.

Dit doet hij door een stuk voor broadway te schrijven. Toch weet Riggan ook wel dat zijn faam niet genoeg is om het stuk volop in de media te krijgen. Hij weet dan ook de populaire acteur Mike Shiner (Edward Norton) voor een rol te strikken, maar kan Riggan wel met de populariteit van Mike overweg? En dan zijn er nog een recensente en zijn gezin die hij moet behagen.

Alle ingrediënten voor een zwarte comedy zijn dan ook ruimschoots aanwezig en daar maken Michael Keaton, Edward Norton en Emma Stone dankbaar gebruik van. Daarnaast neemt regisseur Alejandro González Iñárritu ook alle ruimte om de film op een extravagante wijze op het doek te zetten. Extra credits gaan dan ook naar Emmanuel Lubezki, de cameraman. De camera zweeft als het ware door alle scènes heen. De hele film voelt alsof deze in één take is opgenomen en dat alleen al is een bijzondere prestatie. De keuze om op deze manier op te nemen is niet heel verrassend. Het onderwerp is immers een toneelspel en daarbij moet ook alles in één keer goed gaan.

Begin jaren negentig speelde Michael Keaton zijn rol als Batman. Die superheldenstatus kreeg hij nooit meer terug. De overeenkomsten met de fictieve Birdman zijn dan ook snel getrokken. Dit maakt wellicht dat Keaton de perfecte speler is voor deze rol. De ondersteuning van Edward Norton maakt het plaatje compleet en dat maakt Birdman een heerlijke film voor dit weekend.