Review: Mortal Kombat X (PS4)

Kevin Krechting beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• gameplay
  • graphics

• combinaties minder strak

Zie hier de review van de tiende editie van Mortal Kombat

Mortal Kombat X is de 10de versie van de bloederige beat ‘m up. Als je niet houd van bloederige games is dit niet de game voor jou. Ledematen en ingewanden vliegen om je oren als je tegenstander verslagen is en het al om bekende “FINISH HIM” door de luidsprekers galmt. De game heeft wat dat betreft zwarte humor die niet iedereen zal waarderen. Als je het bloederige neemt voor wat het is, hou je een heerlijk compleet vechtspel over.

Finish Him

Het verhaal

Vechtspellen staan niet bekend om de diepgaande of breed uitgewerkte verhaallijnen maar in deze game is het zeer goed gelukt. Nou is de diepgang niet extreem, maar alsnog een vermakelijk verhaal. Als je het Mortal Kombat universum niet kent kan het verhaal in het begin even lastig zijn want je volgt en speelt meerdere karakters in het heden en in het verleden. Er is dus niet een keuze aan het begin zoals bij de traditionele vechtspellen waarbij je 1 karakter kiest en dan een flinterdun verhaal wordt verteld tussen de gevechten terwijl je vooruit gaat door het rooster tot de eindbaas. Aangezien je niet elke karakter uit hoeft te spelen is er weinig replay waarde in de verhaallijn. Maar meeste vechtspellen koop je toch voor het online of offline tegen elkaar vechten. En als ik zelf de keuze moet maken tussen een verhaallijn van 4 tot 6 uur of elke karakter (waarbij ik binnen een kwartiertje klaar mee ben) in een rooster te moeten spelen ga ik zeker voor Mortal Kombat verhaallijn. Had ik al vertelt dat deze game zeer compleet is? Als je de traditionele Tower kiest en uitspeelt krijg je alsnog een karakter specifiek einde.

Geluid en beeld

De sfeer dat neergezet wordt met het achtergrond geluid in Mortal Kombat is te vergelijken met een spannende actiefilm. Moet zelf het meest denken aan het geluid wat gebruikt wordt in de Mission Impossible films. Zodra je een X-Ray, Brutal of Finnishing beweging maakt zijn de geluiden zeer onsmakelijk realistisch. Bij de meeste mensen die meekeken of meededen met een potje Mortal Kombat X konden het ook niet laten om dat te laten merken. Het is goed te zien dat we verder zijn op de volgende generatie consoles. De dynamische achtergronden zijn schitterend. Mijn persoonlijke favoriet is de haven waarbij achter de steiger waarop gevochten wordt de golven constant in beweging zijn. Buiten het uiterlijk is door de nieuwe processor kracht meer mogelijk met de speciale bewegingen wat voorheen niet mogelijk was volgens een van de makers. Hier hebben ze dan ook dankbaar misbruik van gemaakt in de vele speciale bewegingen.

Haven

Bediening

Mortal Kombat wordt bediend door 4 aanvals knoppen, hard en zacht slaan en hard en zacht schoppen. Dit lijkt beperkt maar naast deze basis zijn er ook gooi en interactieve knoppen te gebruiken in combinaties. De interactieve knop is te gebruiken als iets wit oplicht in een level waarbij je soms iets gooit naar de tegenstander, zoals een oud vrouwtje dat voorbij loopt, of een sprong uit de hoek maakt waar de tegenstander je net klem gezet heeft. Voor de gevorderde vechtspel spelers komt de diepgang met het uitvoeren van combinaties, save/unblockable aanvallen en frametraps. Wat dat betreft zit het spel beter in elkaar dan zijn voorganger Mortal Kombat 9.

Voor de beginnende (vechtspel)speler is deze game een aanrader. In het menu wordt veel uitgelegd en er is veel informatie beschikbaar. En zijn meerdere trainingsmogelijkheden om jezelf te verbeteren. Als je klaar bent voor het echte werk zijn er verschillende torens beschikbaar om je omhoog te werken. Mocht het standaard vechten je beginnen te vervelen is er ook nog “Test Your Luck” waarbij je gemodificeerd tegen elkaar moet vechten waarbij je een aantal dingen kan tegenkomen zoals: in ene niet blokken of er komen random portals in het level etc.

Online

De verschillende mogelijkheden die je tegen de computer hebt zijn ook allemaal online beschikbaar. Het echte werk 1vs1 is goed uitgewerkt waarbij je ook kamers kan creëren met meerdere spelers waar je mee afwisselt. Helaas als je een tegenstander tegenkomt ver uit het buitenland wil de game nog wel eens haperen (slechte verbinding) maar over het algemeen is het een soepele ervaring. De Netcode (online systeem om tegen elkaar te spelen) mag nog verder verbeterd worden.

Factions

Om de online ervaring nog meer inhoud te geven zijn er factions. Dit zijn groepen waar je lid van wordt en (dagelijkse)opdrachten voor uitvoert. Door het spelen van het spel krijg je ook factionpunten. Er zijn 5 groepen om uit te kiezen en de keuze krijg je al bij start van het spel. Mocht je later toch wisselen van de keuze die je gemaakt hebt, dan verlies je alle punten die je tot zover hebt behaalt voor je huidige groep. Naast speciale opdrachten voor je groep zijn er invasies met bazen, torens en oorlogstorens.

Punten

Elke keer als je Mortal Kombat speelt zijn er 3 verschillende punten behalen.

• Faction Points – zijn er om je groep/faction beter te laten zijn dan de andere groepen en om persoonlijk hoog binnen je eigen groep te komen op de ladder.
  • Kombat Koins – kan je gebruiken in de Krypt of de Mortal Kombat Mobile game. In de Krypt kom je in een 3d omgeving waarbij je graftombes of andere gestenigde tegenkomt waar je munten kan inleveren en je random een beloning krijgt zoals nieuwe kostuums, portretten, eindbewegingen etc.
  • Captured Souls – zijn tot zover nog alleen te gebruiken in de Mortal Kombat Mobile game om items te kopen

Mortal Kombat X is een van de betere nextgen vechtspel met uitgewerkt verhaal en velen mogelijkheden om het spel blijven te spelen zowel online als offline. Het gevoel van vooruitgang zonder dat je online tegenstanders verslaat geeft het spel meer diepgang. Op dit moment geeft Factions je iets te doen naast hoger op de ladder te komen in 1vs1 maar de toekomst moet blijken of dit een leuke toevoeging blijft. Een 8,5