Review: Noord Zuid Seizoen 1 (DVD)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

• Sterke cast
  • Goed plot

In Lucia de B. speelde Ariane Schluter het slachtoffer van de media en de politie. In die film maakte ze furore met haar krachtige acteerwerk. In Noord Zuid mag Paula aan de andere kant van de tafel plaatsnemen en speelt ze de Amsterdamse rechercheur Dana van Randwyck.

Meteen in de eerste aflevering zet Noord Zuid al een realistisch beeld van de moderne rechercheur neer. Handsfree bellen lijkt Dana van Randwyck nooit van te hebben gehoord, laat staan dat ze graag aan de fles lurkt en in de derde uitzending zien we een prachtig stukje doofpotwerk wanneer een oude man sterft tussen de benen van een prostituee. Dit om de familie van de man niet te belasten, maar was het wel een natuurlijke dood? Inderdaad, Noord Zuid is geen reclamespotje voor justitie en dat maakt dat deze serie een zeer realistische start maakt.

Misschien moeten we Noord Zuid een beetje zien als het Flikken Maastricht van Amsterdam. Ook hier zijn het een man en vrouw die de hoofdrol spelen en is er een team gewone agenten die kleine zaken oppakt en toch meedenkt met de grote problemen van het duo. Daarnaast staat de titel ook symbool voor de tegenpolen in de serie. Waar Dana van Randwyck prima presteert op haar werk is haar privéleven echt een zooitje. Niet alleen drinkt ze teveel, haar dochter Roos (Lobke de Boer) lijkt diep ongelukkig te zijn geworden.

De rode draad in Noord Zuid vormt de moord op een jong meisje en de zelfmoord van haar vriend. Zij wordt hangend aan een hijskraan gevonden en haar vriend blijkt dood in de cabine van de kraan. Zelfmoord? Het lijkt om een relatiedrama te gaan, maar Dana voelt dat er meer speelt. Vooral omdat het meisje relatief anoniem blijkt. Wanneer een politica om het leven komt en bij beide moorden hetzelfde gezicht opduikt, komt het geheel in een stroomversnelling.

Qua acteerwerk zit Noord Zuid vol bekende gezichten die zich van hun beste kant laten zien. Leuk zijn vooral de acteurs uit de sketches van het Klokhuis die diverse rollen in de serie hebben opgepakt. Ook die zijn we hier eindelijk eens van een serieuze kant. Meer dan in Flikken gaat het in Noord Zuid seizoen 1 om één zaak die je letterlijk door het seizoen heen sleept.

Een leuk detail in de afwerking zijn de KRO outro’s aan het einde van iedere aflevering. De KRO is namelijk de omroep die Noord Zuid heeft uitgezonden. Iedere keer pakt de omroep een quote uit de aflevering en vrijwel iedere keer gaat het daarbij om opvoeding en hoe we met elkaar omgaan. Een goede en krachtige montage.

Noord Zuid is niet de zoveelste politieserie die we voor ons neus krijgen. Met Ariane Schlutter heeft de serie een krachtig boegbeeld dat ondersteuning krijgt van een reeks topacteurs en een goed geschreven plot. Ik hoop dan ook dat we volgend jaar een even sterk tweede seizoen mogen zien.