Review: Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars (Wii U)

• Enorm veel variatie
  • Leuke graphics
  • Gemakkelijk te spelen
  • Zelf levels maken en delen

• Erg veel laadtijden tussendoor

In mijn geboortejaar, 1981, botsten onze vriendelijke loodgieter Mario en de grote boze aap Donkey Kong voor het eerst met elkaar. Inderdaad, ik heb het over het originele Donkey Kong. Sinds die tijd is het altijd oorlog gebleven tussen die twee en die oorlog zet zich voort in Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars op de Wii U.

Na een 3D uitstapje in Minis on the move, keert Tipping Stars terug naar een 2D perspectief. We kijken weer lekker ouderwets vanaf de zijkant tegen de levels aan en dat voelt vertrouwd. Zo was het in de eerste Donkey Kong en zo is het nog steeds in de leukste Mario games. Natuurlijk wel met schattige 3D graphics in een Full HD resolutie.

Voor wie net als mij uit de 80’s komt, is het ook wel aardig om even het aloude Lemmings erbij te betrekken. Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars is hier namelijk losjes op gebaseerd. Ook hier is het namelijk het doel om levels te manipuleren om zo de robots in het spel naar hun eigen deurtjes te leiden. Het grote verschil met Lemmings is dat je ze niet opblaast om het level te slopen. Het is en blijft Nintendo, dus blijft alles leuk en schattig.

Zoals we gewend zijn van Nintendo, start Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars lekker simpel. Op een tutorial-achtige wijze helpt het spel je op weg. Je leert de controls en je leert hoe je de maximale score in een level behaalt. Dit doe je niet alleen door onderweg zoveel mogelijk munten te pakken, maar ook door de kortst mogelijke route langs al die munten te verkiezen. Lukt dit niet, zal je wel finishen, maar geen goud behalen. Gelukkig kun je dan altijd nog eens terug om het level opnieuw te proberen.

Het manipuleren van de levels gaat op verschillende manieren. Zo kun je bruggen bouwen, maar ook springveren neerzetten, liften plaatsen en gebruik maken van obstakels als Donkey Kong’s die jouw robots de lucht in gooien en warp pipes die jouw robots naar andere delen van het level brengen. De eerste levels passen ook nog keurig op jouw scherm, maar al snel krijg je levels die flink veel groter zijn waardoor het puzzelen een flink stuk lastiger zal worden. Daarnaast komen er steeds meer karakters. Je begint met een stel Mario’s die dezelfde uitgang gebruiken, maar al snel krijg je Princess erbij en niet al te lang daarna volgen bekende karakters als toad. Ieder karakter kent een eigen deurtje en daarmee een eigen route door het spel.

Doordat Nintendo aan de lopende band nieuwe elementen in de levels introduceert, zal Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars niet snel saai worden. Nadeel is alleen wel dat je geen enkel level kunt passeren. Om het einde van het spel te halen moet je dus echt elk level afronden en dan kan soms de nodige puzzelfrustratie oproepen ;-). Gelukkig krijg je wel steeds allemaal bonus levels toegevoegd waardoor je even een escape hebt om jouw gedachten te verzetten waarna je dat ene moeilijke level gewoon weer vrolijk gaat proberen.

Level editor

Ben je aan het eind van Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars gekomen, maar wil je nog niet stoppen? Ook daar heeft Nintendo aan gedacht. Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars bevat namelijk een eigen level editor. Daarmee kun je zelf puzzels in elkaar zetten en delen met andere spelers. Die kunnen jou beoordelen, maar jij kunt ook levels van andere spelers spelen en die beoordelen.

Grafisch

Grafisch ziet Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars er heerlijk schattig uit. Het is een Mario titel in hart en nieren. Wat soms wat lastig is, is het scrollen op de Wii U Gamepad. Dit gaat wat langzaam. Eigenlijk zou je hier ook graag een pinch to zoom gebaar willen kunnen gebruiken zoals op iOS en Android. Een ander klein minpuntje in de beleving wordt gevormd door de laadtijden van Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars. Hoewel het spel niet enorm groot is, ben je regelmatig even aan het laden. Het is de vraag of dit helemaal nodig is. Ik kan me voorstellen dat het volgende level best al geladen kan worden terwijl je het huidige level speelt. De game is gewoon niet enorm groot. Een klein minpuntje in het speelcomfort dus, maar een minpuntje aar prima mee valt te leven.

Cross Play

Koop je de Wii U versie van Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars, dan krijg je meteen een download code voor jouw 3DS cadeau en andersom. Zo kun je Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars op beide systemen spelen. Een goede zet van Nintendo.

Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars is verslavend. Niet alleen om alle levels uit te spelen, maar ook om te proberen in alle levels goud te halen. Jammer zijn de laadtijden tussen de levels. Het is de vraag of die echt zo hard nodig zijn, want ze halen de snelheid er steeds even uit. Toch is dit de enige smet op een verder erg leuke game die nog eens oneindig groot is geworden door de aanwezigheid van de level editor.