Review: Monster Hunter 4 Ultimate (3DS)

• Veel nieuwe monsters
  • Vechten op meerdere niveaus
  • Mooie, nieuwe omgevingen

• Nog teveel dialogen

Monster Hunter Tri verscheen voor het eerst en alleen op de Nintendo Wii. Met de release van de Wii U kwam Nintendo met Monster Hunter Tri Ultimate. Het origineel, maar dan met meer monsters en in de combinatie van Full HD op de Wii U en in echt 3D op de 3DS. Monster Hunter 4 heeft Japan nooit verlaten, maar afgelopen week stak ik wel al mijn vrije uurtjes in Monster Hunter 4 Ultimate voor de Nintendo 3DS.

De geschiedenis van Monster Hunter

Het was eind 2004, denk ik… Ik kreeg een beta disc van Sony met daarop de online versie van Monster Hunter. Een game met veel te veel dialogen en weinig balans in de moeilijkheidsgraad van verschillende missies. Tot ik online ging. Sterker nog, het was de eerste beta waarvan de online servers langer open bleven omdat ‘wij’ beta spelers zo enorm genoten. In Japan verscheen de game al in 2004, maar de EU moest tot 2005 wachten. Vanaf dat moment zagen we de release van Monster Hunter G, Monster Hunter Freedom, Monster Hunter 2, Monster Hunter Freedom 2, Monster Hunter Freedom unite, Monster Hunter Tri, Monster Hunter Portable 3rd, Monster Hunter 3 Ultimate, Monster Hunter 4 en nu Monster Hunter 4 Ultimate. Voor iedereen die netjes aan het tellen ging, het is inderdaad niet de vierde game, maar wat maakt het uit. De meeste Monster Hunter games hebben Japan niet eens verlaten, maar toch kent de game een enorme schare fans.

Wat is een Monster Hunter

Binnen de wereld van Monster Hunter ben jij één van de jagers en alles wat je voor jouw jacht nodig hebt, verzamel en maak je zelf. Nouja, je kunt ook het één en ander kopen, maar je zal zien dat je dan meer geld kwijt bent dan je op een kwest weet te verdienen. Kopen is dus niet meer dan een uitweg als je de juiste materialen echt niet verzameld krijgt.

De materialen die je verzameld zijn erg verschillend. Je kunt ijzer erts uit een rots meppen, maar ook nectar uit een bloemetje verzamelen of het bot uit een verslagen beest rukken. Er zijn kleine beesten, maar er zijn ook enorme beesten en hoe sterker je wordt, hoe vaker de grote kolossen jou zullen uitdagen want… je doet alles op basis van de quests van de lokale guild. Het ene moment hebben ze verse eieren nodig, het andere moment is er een enorme spin die de lavatoevoer naar een dorp blokkeert.

Om jouw missies uit te voeren bestaat jouw basisuitrusting uit een harnas en een wapen. In beide gevallen krijg je een enorme keuzevrijheid. Hier alleen in het type wapen of harnas dat je kiest, maar ook het upgraden ervan. Het upgraden van wapens verloopt niet eens in één lijn. Je krijgt regelmatig twee mogelijkheden bij het upgraden die beiden een andere hoeveelheid (en soort) materiaal vragen in combinatie met het nodige geld. De keuze die je maakt beïnvloed ook de volgende twee opties die je krijgt.

Één van de opvallende nieuwe wapens in Monster Hunter 4 Ultimate is de Kinsect. Een soort vechtstok waar een insect in leeft. Deze kun je nectar voeden om bepaalde eigenschappen te krijgen, maar het insect kan haar krachten ook uit monsters zuigen. Doe je dit in bepaalde combinaties, wordt jouw wapen alleen maar sterker.

Leuk, maar wat als je al een voorkeur hebt? Dan nog zal je merken dat bepaalde monsters je uitdagen om andere wapens te gebruiken . Zelf ben ik een enorme fan van het grote zwaard. Oké, hij is enorm zwaar waardoor je hem na iedere klap weg moet stoppen om te kunnen vluchten voor het beest dat jou probeert aan te vallen, maar hij levert enorm veel schade op. Tot je voor een Basarios staat… een enorme, gevleugelde monster met een huid die voor een groot deel bestaat uit steen. Je mag blij zijn als je één klap kunt uitdelen zonder dat jouw zwaard bot wordt (neem altijd een slijpsteen of wat mee). Op dat moment realiseer je jezelf dat je een grote boog nodig hebt met munitie dat zich door steen kan boren. Tijd dus om naar de smid te gaan om een grote boog op te waarderen en dan tussen jouw materialen zoeken naar hoe je de benodigde munitie maakt.

Online

In Monster Hunter heb je zowel een online als een offline guild. Het verschil zit hem niet zozeer in de missies, maar in de zwaarte van de missies en de beloning die je ervoor krijgt. De online missies speel je met maximaal vier personen. Je krijgt bij aanvang dus ook vier keer zoveel basisitems, een vier keer zo hoge beloning om te verdelen en de monsters zijn een stuk sterker. Een heel stuk sterker.

Hoewel je de missies met vier man kunt spelen, hoeft dit dus niet. Je mag er gewoon in je eentje op uit trekken om zo een flinke beloning naar binnen te trekken. Wat telt is dat de missie volbracht moet zijn. Speel je echter met anderen, kun je enorm veel leren. Vooral van ervaren spelers. Een mix van wapens maakt het bovendien gemakkelijker om bepaalde monsters aan te vallen.

Te ingewikkeld!?

Ik geef toe, het klinkt misschien wat overweldigend. Toch is Monster Hunter 4 Ultimate misschien wel de meest toegankelijke Monster Hunter uit de hele serie. Niet alleen krijg je bij aanvang van het spel een basisuitrusting met daarin alle wapens in hun basisvorm, maar je krijgt ook een basisharnas en je mag starten met een kat om je te helpen. Oja, daar heb ik het nog niet eens over gehad. In het hele spel zijn katten te vinden en katten spelen een belangrijke rol. Op de maps brengen ze je naar het basiskamp wanneer je dodelijk gewond raakt, maar leef je nog… dan proberen ze je te beroven. Tenzij je katten inhuurt om je te helpen. Ze kunnen kleine aanvallen uitvoeren, maar ook jouw wonden verzorgen en (dit is het belangrijkste) de monsters afleiden zodat jij rustig kan aanvallen.

Wil je starten met Monster Hunter, dan kun je het beste met deel 4 beginnen en daarna één van de eerdere delen pakken. Het vechtsysteem is niet echt verandert behalve dat je in deel 4 ook echt op monsters kunt springen om ze dan met een dolk te verzwakken. Daarnaast zijn er in dit vierde deel levels met gespannen netten waardoor je op meerdere niveaus vecht. Maar dit mis je bij de eerdere delen niet of nauwelijks.

Tips

Om je nog verder op weg te helpen, deel ik graag wat tips met je. De combo list helpt je om gemakkelijk materialen te combineren tot nuttige wapens en power-ups. Moet je een groot monster verslaan, gooi er altijd een paintbomb tegenaan. Dan zie je op de kaart waar het monster naartoe vlucht wanneer het verzwakt. Wees niet te gretig. Val aan, vlucht en val weer aan. Een dubbele aanval kan al snel leiden tot een tegenaanval. Moet je een nieuw groot monster bevechten, check de naam van het monster online. Zo is er een enorme Wikia met data over de monsters (en hun zwakke plekken). Daarnaast zijn er uit eerdere delen Youtube filmpjes met succesvolle manieren om een monster te slopen. Handig!

Geen Wii U of Playstation release?

Hoewel de eerste Monster Hunter in 2004 op de Playstation verscheen (en mij vanaf dat moment verslaafd maakte), lijkt het er voor nu op dat Monster Hunter 4 Ultimate enkel en alleen op de 3DS te spelen zal zijn. Natuurlijk was het heerlijk om je game van de Wii U voort te zetten op je 3DS, maar die luxe lijkt alweer verledentijd. Misschien omdat je dan ook twee keer de game moest aanschaffen en dan moet je wel echt een hardcore fan zijn (zoals ik).

Ontdekken hoe monsters aanvallen, waar ze uitrusten en hoe ze reageren op andere monsters. Monster Hunter probeert met dinosaurus-achtige wezens ons jachtinstinct aan te spreken. Monster Hunter 4 zal voor kenners van de serie misschien iets te gemakkelijk starten, maar zal daarom ook zeer geschikt zijn voor nieuwe spelers. Ervaren spelers hoeven zich geen zorgen te maken over uitdagende missies. Vanaf level 3 wordt je flink aan het werk gezet met wederom een heerlijke dosis verse monsters.

Check Monster Hunter 4 Ultimate bij Bol.com, waar ze ook een speciale cover voor de New 3DS hebben.