Review: SteelSeries Sensei Wireless

Jack Spoor beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Comfort
  • Bedraad verder gamen
  • Solide docking station

• Rechter twee functieknoppen
  • Docking station lastig mee te nemen

In Januari 2014 bracht SteelSeries het nieuws dat zij met de Sensei Wireless gaming muis op de markt zouden komen. Eind oktober ontvingen wij de Sensei Wireless Laser muis om deze eens aan de tand te voelen.

Veel gamers zullen in de eerste instantie sceptisch zijn over het gebruik van een draadloze muis, een bezwaar dat ikzelf ook heb. Reden hiertoe is de vertraging van het signaal tussen de muis en de computer en natuurlijk het plotseling uit kunnen uitvallen tijdens het gamen omdat je zonder batterijen zit.

De Sensei zou een heel ander verhaal moeten zijn. De muis is gericht op gamers en zou dus deze negatieve ideeën over draadloos gamen de wereld uit moeten helpen.

Steelseries Sensei wireless packshotUnboxing

De Sensei Wireless zit in een luxe box, bovein vinden we een mapje met een instructieboekje en een SteelSeries sticker. Onder het mapje ligt de muis zelf en daarboven een vakje met een snoer om het docking station te verbinden met de computer. Wanneer je het plastic waarin de muis rust uit de doos haalt vindt je het docking station voor de Sensei Wireless, het laatste onderdeel wat we vinden in de unboxing. Een zeer compact maar complete package!Steelseries Sensei wireless sideDesign

Kijkend naar het design, zien we al gauw dat op dat gebied geen inspiratie ontbreekt bij SteelSeries. Er worden geen futuristische vormen gebruikt maar een redelijk basic design waarbij ook de leek dit voorwerp direct als een muis zal herkennen! SteelSeries is hier naar mijn mening groot in, een basic design met toch een vette look die “gamer” uitstraalt. De muis is volledig zwart met een zilveren streep bovenop de muis waar onder andere de scroll wheel en een extra muisknop zich bevinden. Achterop de muis vinden we een met LED verlicht SteelSeries logo en ook de zijdes van de scroll wheel zijn met LED verlicht  De muis is voorzien van een rubberen soft-touch laag welke comfort biedt tijdens het gebruik, ook na wekenlang intensief gebruik is deze laag nog steeds aanwezig!

Naast de muis heeft SteelSeries ook zijn best gedaan op de docking station, deze is gemaakt van een metalen basis waardoor de docking relatief zwaar is. De onderkant is voorzien van een rubberen laag, samen met het gewicht van het docking station zorgt dit ervoor dat deze als een huis op jouw bureau staat. De Sensei Wireless heeft een perfect fit op het docking station en wanneer je de muis op de dock plaatst veranderd de LED op de docking rondom de muis van kleur, dit geeft aan dat de muis aan het laden is, ideaal!

Steelseries Sensei wireless wire

Accu duur

Ik heb de muis een goede 10 weken gebruikt zowel de gehele dag op kantoor als ‘s avonds  tijdens het gamen. Je begrijpt dat tussendoor de muis niet vaak op de docking station zal komen te staan, en het dus op z’n minst de hele dag uit zal moeten houden om ‘s nachts weer op te kunnen laden. Daar liep ik tegen een probleem aan, veel computers waaronder ook die van mij stoppen de stroomtoevoer op de USB wanneer de computer wordt uitgeschakeld of in sluimerstand komt te staan. Natuurlijk voor de één een simpele handeling in de instellingen en voor de ander een drama. Pluspuntje voor de Sensei, dit ligt niet zozeer aan de muis maar je zal hier ongetwijfeld tegenaan lopen.

Om het bovenstaande extra uit de wereld te helpen, SteelSeries heeft ervoor gezorgd dat wanneer jouw Sensei leeg is je toch door kan gamen. De USB kabel die je verbindt met jouw docking station kan met hetzelfde gemak worden verbonden aan de muis. Je kan dan wel weer verder gamen, maar het hele idee van draadloos gamen is dan plotseling verdwenen.Steelseries Sensei wireless topIn gebruik

Het gebruik van de muis is natuurlijk eigenlijk allemaal waar het om draait, want wat heb je aan een stoere gaming muis als deze niet fijn speelt? In mijn ervaring is de Sensei een erg fijne muis, de soft-touch en de vorm van de muis zorgen voor een goede grip en comfort. Ook laat de muis zich gemakkelijk voortbewegen op eigenlijk wel elke ondergrond. Om dan toch een nadeel te noemen, dan is dat het de plaatsing van de twee rechter functieknoppen. De twee rechter knoppen

Wat betreft het tweede grote punt waar gamers tegenaan lopen met wireless gaming, de latency oftewel de vertraging tussen de muis en het pijltje op jouw scherm. Eigenlijk is er totaal geen merkbare vertraging aanwezig, de response van de muis voelt zo direct als die van een bedrade laser muis. Wat mij betreft mag dit vooroordeel over wireless gaming voor de SteelSeries Sensei van tafel!

Het docking station komt ook met één groot functioneel probleem, of is het een voordeel? Wat als je graag zo nu en dan games speelt op jouw laptop en deze laptop neem je wel eens mee naar vrienden. Natuurlijk wil je ook graag jouw favoriete of vaste muis meenemen om te gamen. Dan zit je met een groot zwaar docking station die je zal moeten meenemen en aansluiten om draadloos te kunnen gamen. Natuurlijk kan je overgaan op plan B en de muis aansluiten met de USB kabel van het docking station, maar dan is jouw draadloze muis niet meer draadloos. Toch wil ik SteelSeries hier credits voor geven want de mogelijkheid is er wel om ook zonder de zware docking station met de muis te kunnen gamen.

Steelseries Sensei Wireless Engine 3

Software

SteelSeries heeft een prachtig stukje software voor al zijn hardware, de SteelSeries Engine 3. Voor de Sensei wireless is er een prima interface beschikbaar die gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken is. Je kan hier de gevoeligheid van de sensor instellen, verschillende profielen programmeren wanneer je verschillende settings wil kunnen gebruiken en ook het kleurenpalet aan passen voor de LED’s op zowel de muis als het docking station.Steelseries Sensei wireless dock + muisConclusie

De SteelSeries Sensei wireless is een prima degelijke muis en scoort eigenlijk op alle punten ontzettend hoog! Ondanks de wat vervelende plaatsing van de twee functieknoppen aan de rechter kant zorgen andere punten toch voor een hoge score op functionaliteit. De Sensei moet haast wel de eerste degelijke draadloze gamingmuis met een niveau als deze. Er zijn natuurlijk wel wat verbeterpunten zoals genoemd in de review, ik ben dan ook zeker benieuwd naar een eventuele Sensei 2 wireless. Wel moet je rekening houden met de accuduur van de Sensei want je koopt een draadloze muis maar zal al gauw geneigd zijn om deze snel aan de usb-kabel aan te sluiten. In dit geval zal je misschien liever willen gaan voor de standaard Sensei die meteen ook een stuk goedkoper is!