Kevin Krechting

Review Call of Duty: Advanced Warfare (Xbox360)

Kevin Krechting beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• movement
  • loadout

• singelplayer niet echt super

Als je aan Call of Duty denkt  denk je aan Multiplayer. En met deze nieuwe Call of Duty: Advanced Warfare is dit niet anders. Maar hoelang kan rennen, schieten, repeat nog leuk blijven. Dat dachten de makers van deze nieuwe game in de serie waarschijnlijk ook!

Dit stuk is geschreven door gastschrijver Patrick Hengeveld!

Boosten tot je erbij neervalt

Voor de gene die nog niet op de hoogte zijn. In deze nieuwe game binnen de COD serie ben je voorzien van een EXO-suit. Een mechanisch extern skelet waardoor je heel wat gave moves kunt uithalen. De basis is het boosten. Hierdoor is het mogelijk sneller te springen, sneller te glijden en het belangrijkste, dubbel zo hoger te springen! Nu is het mogelijk heel wat mid-air schijnbewegingen te maken. Ook zijn er tijdelijke exo perks te gebruiken. Denk hierbij aan extra radar ping, hover en cloak  modus.

CoD_AW_Induction_Rush_1402342783-1412021959982

Met alles boost moves word de game een stuk hectischer. Waar je normaal alleen om de hoek de vijand verwacht, vliegen ze je nu om (en over) de oren. Samen met kleurrijke maps die nu ook veel de hoogt ingaan, zorgt dit voor een goede dynamische gameplay.  Ondanks dat het boosten zorgt voor meer snelheid voelt de game toch iets langzamer wat uiteindelijk goed uitpakt. Al dat geboost is in het begin heel erg wennen, waardoor je in het begin er ook niet van moet opkijken als je gamertag onderaan de lijst verschijnt. Heb je dit  truckje eenmaal onder de knie dan wil je niet anders meer.

Sledgehammer  heeft ook de bekende Pick-10 aangepast naar pick-13, wat eigenlijk alleen inhoud dat je zogenoemde loadout niet meer dan 13 items mag bevatten. Met de optie als een 4e kill streak en de extra exo-suits perks zorgt dit voor dat je keuzes moet maken waardoor je opzoek blijft naar de ideale samenstelling die bij je speelstijl past. Ook is dit keer weer je in game karakter aan te passen d.m.v. kleding, speciale items en verschillende optische veranderingen aan je exo-suits. Zeldzame extra items kun je krijgen door zogenoemde supply-drops. Deze krijg je echter wel random.

cod-advanced-warfare-perks-preview

Qua speelbare online modussen blijft het redelijk het zelfde. Uiteraard zijn klassiekers zoals Capture the Flag en Hardpoint ook weer terug. Een game modus die er uit “springt”  is momentum. Hierbij moet ieder team proberen steeds een punt veroveren om zo op te rukken naar het volgende capture point. Een leuke combi tussen Domination en digitaal touwtrekken.

Voor de CO-OP modus heeft sledgehammer ditmaal gekozen voor EXO-Survival. Wat eigenlijk precies inhoud als wat de naam al doet vermoeden: Overleef zo veel mogelijk waves van vijanden door middel van je exo-suit. Hierbij kun je gedurende de rondes (sub)missies uitspelen en zo extra gamepoint of exclusieve items vrijspelen

Naast multiplayer is er natuurlijk ook een singleplayer.  Als een van de weinige games is de COD serie single player een beetje het ondergeschoven kindje. Met een, toch wel karige, 7 uur aan gameplay  schiet je hier redelijke snel doorheen. Zelf als je de moeilijkheidsgraad omhoog schroeft zorgt dit echter maar voor een krappe uur extra aan speeltijd.

Het verhaal zelf in een notendop: Je kruipt in de huid van militair Jack Mitchell die in het jaar 2054 op missie is in Zuid-Korea. Tijdens een gevecht wordt zijn collega en vriend vermoord en verliest je je linker arm. De vader van je overleden buddy blijkt Wil Irons te zijn, de baas van ATLAS. Dit bedrijf is het grootste private leger in de wereld met een grote technologische voorsprong en deze will je graag in dienst hebben.

Samen met dit privéleger ga je weer de hele wereld over en kom je in grote kleurrijke en gedetailleerde levels hordes tegenstanders tegen. Hoewel je redelijk ruim door een level kunt springen kun je soms niet eens op voor de hand liggende richels, balkons of andere plekken komen waardoor het toch voelt als een vals gevoel van vrijheid. Uiteraard is de game zoals je gewend bent voorzien van stealth, explosies en spectaculaire achtervolgingen. Ook de cut-scenes zijn ruim aanwezig en is ditmaal acteur Kevin Spacey zelfs vertegenwoordigd. Uiteraard loopt het verhaal af  met een plot twist.

Kevin-Spacey-in-Call-of-Duty-Advanced-Warfare

Gedurende de game kun je ditmaal challenges uitspelen waarbij exo-points te verdienen zijn. Denk hierbij opdrachten zoals een X aantal headshot, gebruik van je exo-abilities of granaten. Hierdoor komt er toch een RPG elementje om hoek kijken die helaas niet helemaal uit de verf komt. Ook qua wapens is er weer gesleuteld aan de bekende modellen. Dit keer zit er echter wel een laserwapen in wat een leuke aanvulling is op het bestaande arsenaal

Al met al is Call of Duty: Advanced Warfare een game die je , net als  zijn  voorgangers, eigenlijk  koopt voor de multiplayer. Grafisch ziet het er op de next-gen console allemaal gelikt uit. Vooral de cut-scene zien springen er echt uit. De online modus heb ik gespeeld op xbox live en zodra je dit menu binnen komt lijkt de grafisch kaart te zijn overleden. De game moet (te)veel inleveren op esthetisch gebied. Dit is dan ook echt een gemiste kans. Desondanks speelt het wel soepeltjes online. Het geluid is ook dik in orde, vooral bij de  stealth missie zorgt dit voor de juiste spannende sfeer . Uiteraard hangt dit wel af van je geluidssysteem, bij een systeem met voldoende bass komt de explosieve oorlog sfeer goed tot zijn recht.

Kortom: Het is allemaal even wennen maar als je het exo-suit de baas bent blijkt deze toevoeging een goede zet te zijn geweest en zorgt dit alles voor een verfrissende gameplay binnen voor COD serie. Een dikverdiende 8