Review: Boardwalk Empire (DVD)

Terence Winter (The Sopranos) en Martin Scorsese zijn deze week terug met alweer het vierde seizoen van Boardwalk Empire. In het derde seizoen werd een einde gemaakt (of in ieder geval ingezet) voor verschillende verhaallijnen. Het vierde seizoen start dan ook acht maanden na de geweldadige conclussie van het derde en brengt compleet nieuwe uitdagingen voor Enoch ‘Nucky’ Thompson (Steve Buscemi).

Acht maanden na het einde van seizoen 3 begint Amerika eindelijk ‘iets’ toleranter te worden voor de donkere medemens. Chalky White (Michael K. Williams – 12 Years a Slave), Nucky’s partner, heeft dan ook zijn eigen Jazzclub gekregen aan de boardwalk. Hoewel de zaken prima lijken, weet hij door een stommiteit van één van zijn handlangers, het aan de stok te krijgen met Dr. Valentin Narcisse (Jeffrey Wright – The Hunger Games). Een man met een passie voor Heroïne die de hele dranksmokkeloperatie van Nucky in gevaar kan brengen. Het lijkt er dan ook op dat Nucky zijn gelijke heeft gevonden in dr. Narcisse.

Aan het thuisfront loopt het ook niet helemaal lekker. Broer Eli wordt afgeperst en neefje Willie Thompson’s vertrek naar college verloopt ook niet zoals gepland waardoor de familiebusiness weer een stuk groeit. Ook het verhaal van James Darmody is na zijn overlijden nog niet over. Zijn gestoorde moeder vecht om het adoptierecht van James’ zoontje en ook Al Capone (Stephen Graham – Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides) haalt weer nieuwe streken uit in de stad en krijg echt een beetje zijn eigen verhaallijn in dit seizoen.

Boardwalk Empire is een serie over politiek en maffiapraktijken in Amerika. Dialogen en drama’s voeren de boventoon en creëren zo een enorme hoeveelheid verhalen in slechts 12 afleveringen. Meer extra’s staan op de Blu-Ray uitgave.

Warner Bros. Heeft de DVD’s ook weer voorzien van een berg aan leuke extra’s. Natuurlijk bevat de eerste DVD een recap van alles dat in seizoen 3 is gebeurd. In een paar minuten ben je weer helemaal bij. The Onyx Club vormt een centrale plek in dit seizoen en in een special zie je hoe hard is gewerkt aan de opbouw van de klassieke jazztent.

Jack Huston heeft ook zijn eigen special gekregen waarin hij uitleg geeft over hoe hij zijn typerende karakter Richard Harrow neerzet. Zonder twijfel iconisch voor de serie. Verder zijn er nog de nodige nieuwe karakters die een eigen introductie krijgen, maar dat is minder spannend.

Met het einde van seizoen 3 leken de meeste verhalen van de Boardwalk wel aardig op hun eind te lopen. In dit vierde seizoen worden vele nieuwe verhalen gestart en een aantal oude koeien met succes uit de sloot gehaald. Boardwalk Empire is aan het einde van het seizoen duidelijk weer klaar voor een vijfde en wat mij betreft zesde seizoen.