Review: Sony HDR-AS30 Action Camera

• geluid
  • beeldstabilisatie

• fragiel micro's kaart sleuf
  • fragiel klepje onderkant
  • zwakke piep
  • ontbreken tilt op helm mount

Sony heeft een naam hoog te houden wanneer het over miniaturisatie gaat. Al decennia lang is Sony toonaangevend op video gebied. Zo’n Audio/Video reus kan het natuurlijk niet laten gebeuren dat rebelse bedrijven zoals GoPro de actie camera markt domineren. Vorig jaar kwam Sony met hun antwoord de HDR-AS15. Wij testten de opvolger de HDR-AS30 en de volgende generatie is al aangekondigd de HDR-AS100.

sony_hdras30vr_hdr_as30v_action_cam_with_1014780Hoe kunnen we het GoPro moeilijk maken?, moeten ze in Tokyo gedacht hebben. Sony heeft nu met de HDR-AS30 een geduchte concurrent voor de felbegeerde GoPro Hero3+. De Sony camera oogt allereerst meer als een mini videocamera. De camera komt in diverse samenstellingen op de markt. Er zijn verschillende retail dozen met net wat andere samenstelling bevestigingsmateriaal. Zo is er een doos voor de actie sporter en een andere samenstelling voor de watersporter. De mounts van Sony zijn degelijk. Plakoppervlaktes en aangrijppunten zijn allemaal net wat groter dan wat de meeste actie camera merken maken. Maar van die merken zijn we er wel eens 1 verloren tijdens een test. Sony kiest met de bevestigingsmaterialen duidelijk voor de veilige route. Een minpunt is de helm mount waarmee de camera bovenop een helm te bevestigen is. Als je deze verkeerd plaatst is er geen na-stellen mogelijk met de Sony camera.

Sony LCD viewerOp accessoire gebied en verkrijgbaarheid overtreft Sony al bijna GoPro. Waar het bij de andere camera’s vaak nog zoeken is naar een winkel om extra bevestigingsmaterialen of een accu te kopen, is dat voor GoPro en Sony geen enkel probleem. Het gamma aan mogelijkheden om de AS30 uit te breiden is erg groot en goed. Zo zijn er natuurlijk allerlei klipjes, riempjes en andere manieren om de Sony actie camera goed te bevestigen. Sony heeft ook een behuizing met een LCD schermpje dat net als een reguliere camcorder openklapt. Zo heb je de actie camera in een paar tellen omgebouwd tot een camcorder. De beelden uit de actie camera zijn werkelijk verbluffend goed en kunnen de vergelijking met menige HD camcorder aan. Er zijn wel een paar aandachtspunten bij deze accessoire. Allereerst is het een beetje gefriemel met het klepje onder de camera om verbinding te maken met de elektronica in de LCD behuizing. Daarbij gebruikt het LCD scherm de accu uit de camera en gaat de accu dus wat sneller leeg. Een ander punt is dat er geen zoom mogelijkheid is. Het blijft een groothoek lens actie camera, in camcorder vermomming. Als laatste is het opname indicator ledje lastig te zien in de behuizing. Echter van alle accessoires van de diverse actie camera’s is dit wel één van de meest handige. Dan merk je direct weer wat een lange productontwikkeling historie bij Sony aanwezig is.

Sony remoteEen ander bijzonder nuttige accessoire is de afstandsbediening. Deze heeft een eigen voeding en display en maakt via wifi verbinding met de camera. De verbinding is heel gemakkelijk te maken en er is nauwelijks vertraging in het signaal. Het meest gebruikt zal de start/stop knop zijn, maar je kan ook schakelen tussen foto/film modus. Deze afstandsbediening draag je om de pols met een flinke brede band die ook om een jas past. Gelukkig is de afstandsbediening weerbestendig. Op de motor of in de sneeuw dus geen probleem. Wanneer je even wilt weten hoe laat het is kan het display ook fungeren als horloge. Van alle afstandsbedieningen die we van de diverse actie camera’s om de pols hebben gehad is de Sony zonder twijfel het best en meest nuttig.

Goede beschikbaarheid, veel bevestigingsmogelijkheden en puike accessoires zijn nog geen garantie voor commercieel succes. De GoPro Hero3+ heeft ook op beeldkwaliteit een standaard neergezet. De iSaw A3 Extreme kan de strijd met de GoPro aan, maar de de Sony heeft nog meer troeven. De beeldkleur van de Sony HDR-AS30 oogt heel natuurlijk en is voor veel kijkers onherkenbaar als actie camera. De beelden zijn bovendien erg vloeiend dankzij de ingebouwde beeldstabilisatie. Als extra troef zit er in de HDR-AS30 ook nog eens GPS ingebouwd. Tijdens het filmen slaat de camera in een apart bestand deze informatie op. Coördinaten en snelheid zijn dus beschikbaar. Sony heeft software voor Windows en Mac, waarmee op de filmbeelden uit de camera een extra informatie laag met GPS info te leggen is. Compleet met snelheidsmeter en rit gegevens. Ten opzichte van de Garmin Virb legt de Sony het wel af qua info. Die camera kan ook helling en G krachten vastleggen. Sony heeft echter de software beter op orde om ook iets met die info te doen.

Sony PlayMemories

De beste functionaliteit van de HDR-AS30 is toch wel de accu. Die is niet alleen krachtig genoeg om de hele dag standby te zijn en dus geen moment te missen, maar ook nog eens geschikt voor GPS registratie, WiFi communicatie en LCD beeld aansturing. Hierbij merk je de innovatiekracht van een wereld merk als Sony. De GoPro Hero3+ filmt schitterend en heeft veel eigen unieke eigenschappen, maar was op de ski helling elke dag na 2 tot maximaal 3 uur, helemaal dood. De Sony had genoeg aan één keer opladen in de twee dagen. Dat is echt ongekend. De unit is dan wel een ietsje groter, maar met de nieuwste telg op komst, de Sony HDRAS100, gaat het concurrentie veld veranderen. Die camera heeft alle pluspunten van de HDRAS30 maar heeft geen behuizing nodig om spatwater dicht te zijn. Enkel voor duikers is dan nog een extra behuizing nodig.

sony_hdras30vFantastische beeldkwaliteit, een breed gamma aan accessoires, top accu duur, fantastisch geluid en ga zo maar door. Het lijkt alsof het allemaal perfect is. Helaas is dat niet helemaal zo. De helm mount mag nog wat slimmer gemaakt worden zodat een beetje tilten mogelijk is. Niets is zo vervelend als je na een week filmen toch merkt dat steeds de camera te hoog of te laag aan het filmen was. De PlayMemories app is prima, maar mag zeker sneller werken. Het micro-SD kaart sleufje is erg fragiel. En als laatste verbeterpunt is er de ingebouwde piep die in de behuizing tijdens het skiën echt bijna niet te horen is. Gelukkig is de afstandsbediening voorbeeldig, maar een hardere piep moet toch kunnen.

Sony is klaar voor de strijd met GoPro. Het merk heeft ook een positieve lading bij de jeugd. Hoewel die niet weten wat een Walkman is en geen idee hebben van de rijke camcorder historie, is Sony bij de jeugd een hip merk. Met de juiste marketing moet Sony GoPro het moeilijk kunnen maken. Want op dat punt is GoPro nog ongeslagen. Sony heeft een top product, goede distributie en goed prijspunt. Snelheid en marketing zijn nu nog de enige punten waarmee GoPro een ruime afstand tot de concurrent behoudt. Maar hoe lang nog? Sony heeft met de HDR-AS30 een fantastisch alternatief en de opvolger de HDR-AS100 belooft erg veel.

De Sony HDR-AS30 kost 249 Euro.