Review: Donkey Kong Tropical Freeze (Wii U)

• Sterke gameplay
  • Enorme levels
  • Veel variatie
  • Redenen genoeg om hem meerdere keren uit te spelen

Na een succesvolle lancering van Donkey Kong Country op de Nintendo 3DS, mogen ook de Wii U spelers eraan geloven. Donkey Kong is terug in misschien wel dé must-have platform game voor dit jaar (en dat al in februari).

Toen Nintendo in mei van 2013 Donkey Kong Country Returns 3D uitbracht voor de Nintendo 3DS, was ik zeer lovend. Hoewel Mario dé instapplatformer van Nintendo is, is Donkey Kong traditioneel gezien net iets lastiger. De revival van de Wii game op de 3DS pakte behoorlijk goed uit, maar bleef toch steken op een 9. Toen ik later in 2013 een preview kreeg van Tropical Freeze kreeg ik al een enorm goed gevoel over wat de studio achter de game van plan was. De afgelopen dagen mocht ik met veel plezier vullen met de fratsen van good old Kong.

In Donkey Kong leren we namelijk over een nieuwe bedreiging voor het prachtige eiland van Kong. De Vikingen zijn namelijk neergestreken en hebben het eiland bezet. Reden genoeg voor de hele Kong familie om in actie te komen. Ja, er zijn dus nieuwe speelbare karakters. Eindelijk!

Die nieuwe speelbare karakters zijn Dixie Kong en Cranky Kong. Beide karakters brengen een setje nieuwe eigenschappen met zich mee die Donkey Kong goed van pas gaan komen. Zo kan Dixie met haar lange paardenstaart helpen om hogere sprongen te maken terwijl we haar broertje Diddy terug zien met zijn jetpack. Cranky gebruikt zijn stok als pogo stick waarmee je letterlijk door de levels heen stuitert. De stick komt ook goed van pas op locaties waar kong anders niet zou kunnen lopen.

Hoewel de nieuwe karakters je helpen om nieuwe delen van levels te bereiken, blijven levels ook speelbaar zonder gebruik te maken van de speciale gaven. Ze worden er niet altijd gemakkelijker op, maar het kan wel. Tijdens levels kun je op verschillende momenten verschillende leden van de Kong familie meenemen en dat maakt het geheel lekker dynamisch.

Waar de levels in andere Donkey Kong games al lekker groot waren, lijkt het erop dat ze in Donkey Kong Country: Tropical Freeze alleen nog maar groter zijn geworden. Er zijn zelfs meer checkpoints met biggetjes dan in eerdere Donkey Kong games. Met de alternatieve routes waardoor je de Kong familie kunt gebruiken, hebben ze een enorme diepgang en is het de moeite waard om ze verschillende keren uit te spelen. Iets dat ik enorm kan waarderen.

Een andere ster die terug is in Donkey Kong Country: Tropical Freeze, is Funky Kong. Deze gladde verkoper blijft je ook in dit spel handige items verkopen. Hier zitten overigens geen grote verrassingen tussen. Het gaat voornamelijk weer om handige dingen als ballonnen die voorkomen dat je te pletter stort.

Als ik kijk naar de sfeer van de game, dan ben ik wederom onder de indruk van wat Nintendo hier neer heeft laten zetten. Natuurlijk is de game in Full HD speelbaar, maar het detail in de levels is enorm. Ze zijn rijk aan prachtige animaties en worden aangevuld door een perfect passende soundtrack. Begint dit al een beetje als een liefdesverklaring te klinken? Ja?

Dan ga ik het even over de AI hebben. Oké, ook niets dan goed hier. De gemiddelde tegenstander is lekker voorspelbaar, maar tegelijk maakt slim level design de game ook op dat gebied weer lekker uitdagend. Oké, ook niets dan lof hier.

De vorige Donkey Kong was al enorm goed en liet heel weinig ruimte voor verbetering. De ontwikkelaars van Donkey Kong Country: Tropical Freeze hebben die kleine oneffenheden opgepakt en gladgestreken. Voeg daar gigantische levels aan toe, nieuwe karakters en prachtige graphics en dan heb je de must-have Wii U game van dit jaar.