Review: Need for Speed Rivals, meer dan alleen rivalen!

• - All Drive
  • -2 Modi verschillend van elkaar
  • - Graphics
  • - Muziek, snel eigen playlist
  • - achtervolgingstechnologieën

• -Respawn van je auto

Een nieuwe Need for Speed en dit keer genaamd Rivals. Lees hier de review, want het is een strakke game die lekker weg speelt.De game begint met een intro die meteen de toon zet. Racen is meer dan alleen maar lol hebben. Het gaat om bekendheid, de grens opzoeken, en een voorbeeld stellen. Social media is de spil in deze bekendheid. Elk filmpje in de career mode heeft te maken met het uploaden van races, crashes en statistics. De social media bepaalt wie de bekendste, beruchtste rijder is. In de gameplay merk je daar niets van maar het geeft wel een moderne sfeer mee.

All-drive

De scheidingslijn tussen singleplayer, multiplayer en co-op is verdwenen. Mijn eerste reactie vooraf was niet zo positief. Ik vond racen tegen andere spelers nooit zo leuk. Toch weten ze in deze game er juist een extra waarde aan te geven. Je zit met maximaal 6 spelers in de wereld van NFS. De rest wordt opgevuld met AI. Wanneer je je eigen gang wilt gaan kun je iedereen links laten liggen. Je komt elkaar wel eens tegen en dan kleurt je interface groen om je daar alert op te maken. Wanneer je samen rijdt verdien je nog sneller punten, een stimulans dus. Je kunt instant meedoen met de race van de ander als daar toevallig langs rijdt. Je kunt ook samen een race starten door samen bij het begin van het evenement stil te staan en het dan te activeren. Als racer kun je wel last krijgen van spelers die de politiekant hebben gekozen. Op de map zijn alle spelers extra groot aangegeven om meteen duidelijk te maken wie waar rijdt. Het kan dus zo maar zijn wanneer jij een hoog wantedlevel hebt, je extra spelers naar je toetrekt. Als politie is het erg leuk om achter spelers aan te zitten omdat ze onvoorspelbaarder zijn dan de AI. Kortom je kunt elkaar sterk opzoeken, maar door alle andere evenementen kun je ook helemaal je eigen gang gaan en je niets van de anderen aantrekken. Erg mooi in balans gebracht. Wil je abosluut niet met andere spelers in de wereld zitten dan kun je ook gewoon offline gaan, geen probleem!

NFS Rivals

To race or to patrol? That’s the question.

Je kunt spelen als racer of als de politie. Beide kanten heeft zijn voor en nadelen. Laat ik het even op een rijtje zetten.

Racer

Je bent een racer die roem wilt vergaren. Je wilt de beste zijn en dat kan alleen maar als je online erkent wordt en je de meeste views hebt op je pagina. Allemaal leuk deze sfeertekening maar zoals hierboven geschreven maar ingame merk je er weinig van. Als racer kun je groeien tot level 21. Je krijgt elk level een keuze welke speedlist (boodschappenlijstje) je wilt. Op dit lijstje staan dingen die je moet behalen zoals. drift 1 km, rij 8 seconden lan in een slipstream, gebruik 5 technologieën, win twee races, verdien 100.000 speedpoints enz. Hoe hoger het level hoe moeilijker je doelstellingen. Je kunt steeds kiezen uit 3 lijsten. Deze lijsten zijn: racen, achtervolging en rijden. Zoals de namen al doen vermoeden hebben de opdrachten verschillende uitgangspunten. Rijden zal te maken hebben met de kilometers, snelheid en sprongen die je maakt, terwijl achtervolging is gedrenkt in politieachtervolgingen en het uitschakelen van voertuigen.

Als racer kun je vrij snel punten vergaren, dit komt door je wantedlevel die stijgt en daarmee je multiplier. Hoe langer je in de wereld blijft hoe sneller je punten verdient. Je verdient punten door te racen, auto’s te rammen, sprongen te maken en de politie kwijt te raken. De maximale multiplier is x10. Maar met de maximale wantedlevel heb je flink wat agenten achter je aan en zullen spelers die de politie spelen erg naar je toegetrokken worden omdat jij zeer veel punten zal opleveren wanneer ze je arresteren.

Stel je hebt 600.000 punten, maar je wordt gepakt, omdat je auto total los is of de politie heeft je klem gereden voor een aantal seconden, dan kun je fluiten naar je punten. Dit is erg zuur, maar ook erg spannend wanneer je met zoveel punten een schuilplaats zoekt. Want je krijgt de punten pas wanneer je een schuilplaats binnen rijdt. Je moet dus een afweging maken, hoe langer je blijft rijden, hoe meer punten, maar ook een groter risico om gepakt te worden. Deze modus is erg spannend en het meest uitdagend van de twee.

Om je te wapenen tegen de politie en andere racers kun je technologie kopen als racer. Enkele voorbeelden hiervan zijn, de emp, de jammer, de turbo en de schokgolf. Je kunt deze kopen met je speedpoints en deze technologieën kun je upgraden naar maximaal level 4. Je kunt je auto maar met maximaal 2 technologieën uitrusten, kies dus wat ligt bij jouw rijstijl. Maar niet alleen technologieën zijn belangrijk. Met elk level dat je omhoog gaat unlock je een nieuwe auto die je kunt kopen. Een snelle auto is leuk maar als die na drie rammen al total los is heb je er niet veel aan. De kunst is om een sterke maar toch snelle wagen zien je kopen. De Ferrari is daar een uitstekend voorbeeld van. Toch hoef je niet perse een nieuwe auto te kopen. Je kunt namelijk ook je auto upgraden om sneller, sterker en beter bestuurbaar te maken. Je kunt dit tot maximaal 5 keer upgraden. Je kunt ook je auto overspuiten of andere velgen nemen. Toch wel jammer dat het hier bij blijft en je geen dikke spoiler of andere kits op je auto kan zetten.

Je kunt deelnemen aan gewone races, races waar de politie achter je aan zit, tijdritten, en achtervolgingsevenementen. Je kunt ook een racer uitdagen voor een race door met lichten te knipperen wanneer je achter hem rijdt. De game stelt dan een eindpunt en wie er als eerste is heeft gewonnen. Dit is meer een dynamisch evenement.

NFS rivals

Politie

Geen zin om te spelen als racer? Prima, dan ga je er toch op jagen. In je politiecarrière kun je tot level 60 gaan. Een beetje een vertekend beeld omdat je na level 20 geen betere auto’s meer krijgt, maar je daarna oude speedlists alsnog kunt voltooien voor een andere versie van een auto. Zo heb je van elke auto drie types. De patrol versie, gemaakt voor een combi tussen snelheid en sterkte. De undercoverversie, gemaakt om ongemerkt dichtbij racers te komen en erg snel is maar niet sterk, en de enforcer, gemaakt voor snelle aanhoudingen. Dit zijn ook de drie verschillende speedlisten waaruit je kunt kiezen. Kies je de undercoverlist dan krijg je de undercoverversie van de vrijgespeelde auto.

Waar het bij de racer gaat om faam en roem als zelfstandige racer gaat het bij de politie om teamwork en het tegengaan van het uit de hand gelopen racecircuit. Wanneer je met een andere speler achter een racer aanzit krijg je beide punten wanneer je de racer aanhoudt, dit voorkomt dat je elkaar een hak zet omdat jij de punten wilt hebben. Vele politieauto’s maken licht werk zeg maar. Boven elke racer zie je de wantedlevel. Hoe hoger dit level hoe meer punten het zal opleven wanneer je deze racer aanhoudt. Je krijgt bij lange na niet zoveel punten als een racer kan behalen omdat je geen multiplier hebt. Dit hoef ook niet in zekere zin, want waar de racer elke auto die hij wilt rijden, moet kopen, krijgt de politie ze gratis, maar kan ze ook niet upgraden. De politiekant is dus alleen speedpoints kwijt aan de achtervolgingstechnologie.  Deze modus geeft een beetje het gevoel dat dit de wat veiligere modus is, je kunt je punten nooit kwijtraken maar kan er ook niet veel behalen. Gaat je auto kapot dan ga je automatisch naar een mobiel steunpunt en krijg je de punten die je tot dan hebt verzameld.

Je speedpoints kun je dus uitgeven aan achtervolgingstechnologie. De politie heeft bijvoorbeeld: spijkermatten, helikopters die racer verblinden en spijkermatten laten vallen, wegversperringen, emp en schokgolven. Ook deze technologieën kun je tot maximaal level 4 upgraden.

nfs-rivals-equipment

Om aan je speedlist te voldoen kun je uit verschillende evenementen kiezen:

Rappid response, je moet zo snel mogelijk ergens zijn en daarbij nergens tegenaan rijden, doe je dit wel kost je dit een aantal seconden op je eindtijd.

Interceptor, Als agent moet je 1 racer aanhouden binnen een bepaalde tijd.

Pursuits, houdt zoveel mogelijk racers terwijl ze bezig zijn met hun race.

Erg leuk allemaal al deze uitleg over de beide kanten maar hoe vertaalt zich dit op de weg? Nou ik kan je vertellen dan het eerst even wennen is maar je al snel als een pro door de bochten drift en je met volle teugen 360 km/h door de wereld heen vliegt. Er is niet al te bijster veel verkeer, alleen maar een goed teken want de game wil zich echt focussen op de strijd tussen de beide partijen. Het laatste wat je dan wilt is om de haverklap in een liefdeloze verstrengeling  te geraken met het verkeer om je heen. Je kunt evenementen oppikken wanneer je achterna wordt gezeten door de politie. Zorg dan wel voor een fikse voorsprong, want jij staat 4 seconden stil om het evenement te starten. In de tussentijd rammen de politiewagens vrolijk op je in, met als gevolg fikse schade of zelfs total loss. Het respawnen van je auto als je van de baan bent gevolgen is op zijn zachts gezegd drama. Haal je een jump niet en daardoor val je in een ravijn dan is de kans groot dat je respawned in mid-air en de jump weer niet haalt. Steeds komt er dan meer schade bij tot je total los bent. Of je respawned zo dat je opnieuw crasht of nogmaals gerespawned wordt. Dit gebeurt een paar keer per uur en dit gaat toch wel ten koste van het spelplezier. Maar dit is dan ook echt het enige echte punt van kritiek dat ik heb op deze game.

Je hebt verder nog een flitscamera’s en de snelheidsgebieden. Hier kun je mee pronken met je vrienden, omdat je live ziet hoe hoog je staat in de speedlijsten van die camera ten opzichte van je vrienden. Je kunt kiezen om ook mensen in de buurt in de lijst op te nemen door je woonplaats aan te wijzen op de wereldkaart. Een leuk competitief element die we goed kennen uit de vorige NFS game.

De wereld op zich is erg divers, van sneeuwtoppen tot woestijngebieden naar dichtbeboste stukken tot ocean drive views. Het zit er allemaal in. De wereld is niet bijster groot maar zeker groot genoeg om lekker in rond te racen!

NFS Rivals

Geluid

Het geluid is schitterend, de motoren brullen lekker en de botsingen zijn redelijk goed vertaalt in mooie klanken. Je kunt met drie knoppen je eigen playlist laten afspelen ingame. In heb dus meteen de playlist van Need for Speel Underground gekozen, heerlijk die nostalgie. Het klinkt allemaal erg lekker.

Graphics

Ook hier kun je zien dat de Frostbite Engine erg sterk is en nog meer in petto heeft voor ons. De auto’s zien er erg strak uit met al die weerspiegelingen en kleine details. De wereld ziet er ook goed uit al had ik soms het idee dat ik hier en daar wel eens wat pixels zag in de wegmarkeringen. Verder ziet het erg erg mooi uit en ik ben benieuwd naar de next-gen versie van deze game!

Een erg vette game, binnen 6 uur per carrière heb je alle auto’s wel unlocked maar dan is de uitdaging om de rest van de speedlists te voltooien. De all-drive is echt een zeer grote toevoeging in de beleving en dit is echt goed in balans gebracht. Het respawnen van je auto is een heikel punt maar verder heb ik echt genoten om met mooie wagens door prachtige gebieden te blazen met zoveel mogelijk politie achter mij aan!

Ook is er voor gezorgd dat beide kanten anders spelen en ook anders in elkaar zitten, zo wordt het niet een game waar je twee keer bijna hetzelfde moet doen maar is er echt in geïnvesteerd om twee verschillende modi te creëren. Een dikke 9.