Review: Transporter The Series (Blu-Ray)

• 12 aardige afleveringen
  • Grafisch zit het lekker in elkaar
  • Te veel blote vrouwen

• Te veel blote vrouwen
  • Veel foutjes in het verhaal
  • Chris Vance heeft niet de uitstraling die Frank Martin in de films had.

Denk ik aan de films van Transporter, dan denk ik aan Jason Statham in de rol van Frank Martin. Een keiharde maar altijd coole gozer die met zijn skills achter het stuur de meest gevaarlijke klussen aan kan. De makers van de originele film en de serie 24 zijn nu samen aan de slag gegaan en hebben de film omgezet in een serie.

Ook in de serie, draait het allemaal om Frank Martin, een koerier die de meeste gevaarlijke obstakels uit de weg moet ruimen om zijn lading van A naar B te krijgen. In de serie wordt Frank Martin overigens niet door Jason Statham gespeeld, maar door Chris Vance. Die we kende ik eigenlijk alleen als James Whistler uit de serie Prisonbreak.

Ook in de serie krijgt Frank Martin de ene gevaarlijke klus na de andere. Hij wordt daarin bijgestaan door tussenpersoon Carla Valeri (Andrea Osvárt) en automonteur Dieter Hausmann (Charly Hübner). Met deze namen merk je al dat de serie voor een groot deel draait op een Europese cast. Dat is niet vreemd wanneer je jezelf bedankt dat de serie grotendeels in Europese steden afspeelt en dan voorral in Parijs en Berlijn.

De serie is alleen in Canada, Frankrijk en Duitsland op TV verschenen. Opvallend is dat deze landen allemaal een andere volgorde voor de afleveringen hanteerden. Zo Startte Duitsland en Frankrijk beiden met ‘The generals daughter’. De Blu-Ray houdt echter de Canadese uitzendingen aan waar dit aflevering 3 is. Alle landen gebruiken een compleet andere aflevering om het seizoen mee af te sluiten.

Wanneer je aan de serie start, merk je het al snel. De hele serie lijkt gesponsord te zijn door Audi. Niet vreemd, want het totale budget voor de serie lag ergens tussen de $30.000 en $40.000. Frank Martin rijdt ongeveer standaard in een Audi A8 terwijl we op de achtergrond ook regelmatig een Audi R8 te zien krijgen die ook af en toe wat kilometers mag maken. De bad-guys daarentegen rijden vooral Franse auto’s die met grote regelmaat in puin worden gereden. De serie lijkt hier ook een beetje last van te hebben.

De Audi A8 krijgt zo nu en dan eens wat vloeibare rotzooi over zich heen, maar afgezien van een A8 die van een brug wordt gegooid zie je nooit echt schade ontstaan. Zelfs wanneer Frank Martin in de tweede uitzending zijn monteur verteld dat de auto wat deuken heeft opgelopen, lijkt de A8 in de volgende scene vers gepoetst klaar te staan.

Dit is niet het enige in de serie dat niet klopt. De serie zit vol vreemde foutjes. Zo zien we regelmatig hoe geweren op de ramen van de Audi geleegd worden terwijl de kogels kennelijk niet door het glas komen. Mooi stukje pantsering zou je denken. Toch lukt het Frank Martin om in de derde uitzending iemands hoofd door het raam dat net een tiental kogels tegenhield te duwen.

Ook de choreografie van de gevechten kan lachwekkend zijn. Bijvoorbeeld bij een gevecht in een bank. Frank Martin maakt tijdens een gevecht een metalen koffer open en klemt deze om het hoofd van een tegenstander. Deze houdt de koffer daarna keurig om zijn hoofd zodat hij nog meer klappen kan vangen. Het voelt aan alsof de choreograaf op zo’n moment besluit dat er een grap in moet.

Transporter-The-Series-Packshot

Wat ook opvalt, is de grote hoeveelheid knappe vrouwen die in de serie uit de kleren gaan. Nu zal ik niet zeggen dat ik gruwel bij deze gedachte. Toch roept Transporter The Series de vraag op of al die blote meiden in deze serie echt een functie hebben of dat de scriptschrijvers gewoon zoveel mogelijk borsten in beeld wilden krijgen.

Waar de Transporter The Series in opvalt is de overdadige hoeveelheid extra’s. Ieder disc lijkt ermee afgeladen te zijn en dat bevalt me wel. Er zijn veel te veel series waar amper aandacht is voor kijkers die zich verder in de serie willen verdiepen.

Op de discs kunnen we zien hoe het verhaal van de film werd klaargestoomd voor de serie. Ook kunnen we ons verder verdiepen in het karakter Frank Martin met zijn pakketjes en de choreografie van de gevechten. Daarnaast is er natuurlijk een docu over de vrouwen van Transporter en de Audi A8. Helaas zijn de extra’s wel in SD formaat in plaats van HD.

Kijk je nog steeds graag naar de reruns van The A-Team? Airwolf? Nightrider? MacGyver? Loopt het water je in de mond bij het zien van de bolides van Audi? Kan er nooit genoeg bloot in een serie zitten? Dan is past Transporter The Series helemaal in jouw straatje. Voor anderen laat de serie helaas zien dat het budget vooral is opgegaan aan auto’s en vrouwen in plaats van echt goede verhaallijnen. De serie is vermakelijk, maar daar blijft het bij.