Review: Donkey Kong Country Returns 3d (3DS)

• Heerlijke platform gameplay
  • Gemakkelijker door de new mode gameplay
  • Ziet er goed uit in 3D
  • Veel variatie in gameplay
  • 8 nieuwe levels

• Vernieuwing ten opzichte van Donkey Kong Country Returns is niet heel groot

In 2010 lanceerde Nintendo Donkey Kong Country Returns op de Wii. Gezien de hardware van de 3DS ook in staat is om de game weer te geven, is het een logische stap voor Nintendo om de game over te zetten. Toch blijkt al snel dat Nintendo het niet een simpele één op één kopie heeft gemaakt…

In de geschiedenis van Nintendo heeft Donky Kong altijd een bijzondere rol gespeeld. Was de aap in het begin vooral de bad-guy die Mario en de prinses dwars wist te zitten, werd Kong ineens een held toen hij in 1994 in Donky Kong Country herrees.

Ondanks dat Kong net als Mario in een platformer verscheen, was het verschil tussen de twee toch wel heel duidelijk. Waar Mario’s platformgames toch vooral voor alle leeftijden waren bedoeld, was Donky Kong toch echt wel een heel stuk lastiger te spelen. Ook grafisch lopen de stijlen van beide games enorm uiteen en hebben ze echt een eigen look & feel gekregen. De twee zijn dan ook niet meer te vergelijken. Toch probeert Donkey Kong Country Returns 3D een beetje te flirten met de spelers van de Mario games.

Donkey Kong Country Returns 3D is namelijk van twee gamemodi voorzien. In de klassieke modus speel je Donkey Kong Country Returns zoals deze op de Wii is uitgebracht, maar dan helemaal in 3D en zonder de langere laadtijden zie we van de CD’s kennen. Daarnaast is er de nieuwe modus. In deze modus zijn diverse aanpassingen gemaakt. Je krijgt onder anderen toegang tot een aantal items die het spel gemakkelijker moeten maken. Een voorbeeld is een ballon die je redt wanneer je in een ravijn stort of de crash guard die jouw mijnwagentje eenmalig tegen een botsing beschermd.

Naast de twee verschillende modi waar je uit kunt kiezen is er nog een kleine wijziging ten opzichte van de Wii versie. Dat is de Cloud Gateway. Wanneer je echt alle levels hebt gespeeld en echt alle letters hebt weten te vinden, opent deze nieuwe wereld zich boven het eiland van Donkey Kong. Deze nieuwe wereld bevat 8 nieuwe levels die voortborduren op de thema’s van het eiland. Een kleine, maar grappige toevoeging op het origineel.

Hij ziet er prachtig uit en speelt lekker, maar dat konden we ook al van de oude Donkey Kong Country Returns zeggen. Heb je die al met veel plezier gespeeld, dan is de kans klein dat je de new modus de moeite waard gaat vinden en dan zijn de 8 nieuwe levels eigenlijk het enige dat Donkey Kong Country Returns 3D weet mee te brengen. Heb je Donkey Kong Country Returns op de Wii overgeslagen, dan is Donkey Kong Country Returns 3D wel echt de betere keuze en staat je zeker 15 uur aan heerlijke gameplay te wachten.

Donkey Kong Country Returns 3D ligt nu in de winkel en in de eShop.