Review: Gears of War Judgement (X360)

• Interessante nieuwe verhaallijn
  • Leuke, nieuwe wapens
  • Nieuwe bediening werkt lekker
  • Interessante nieuwe multiplayer modus

• Weinig multiplayer levels
  • Weinig variatie in de gameplay in vergelijking tot de vorige delen

Hij is er, de vierde Gears of War voor de Xbox 360. Ditmaal met een nieuwe ontwikkelaar (People can Fly) en een nieuwe naamgeving. Men heeft namelijk niet gekozen voor Gears of War 4, maar voor Gears of War Judgement en daar blijft het qua veranderingen niet bij. Hij speelt namelijk net even iets anders.

Dat People Can Fly niet simpelweg voor Gears of War 4 heeft gekozen zal volgers van de serie niet geheel vreemd klinken. Met de release van deel drie kwam de trilogie namelijk tot een spectaculair einde. Judgement is dan ook een prequel en daarmee krijgt de ontwikkelaar veel vrijheid in het verhaal. Het verhaal neemt ons dan ook mee terug naar de periode vlak na emergence day, zeventien jaar voordat het verhaal van Gears of War start.

Het verhaal van Judgement wordt verteld vanuit de rol van Baird. Dit terwijl in voorgaande games de hoofdrollen waren weggelegd voor Dom en Marcus. Baird’s Kilo Squad staat terecht voor oorlogsmisdaden. Wat Kilo Squad precies heeft gedaan wordt duidelijk in flashbacks tijdens het spel. De single player avonturen lopen daarmee heel anders dan we van Gears of War gewend zijn.

Gedurende het spel kom je ook voor onverwachte uitdagingen te staan. Op bepaalde plaatsen is het Gears logo op de muur aangebracht. Op die momenten kun je een uitdaging spelen die invloed heeft op het verhaal van Kilo Squad. Zo moet je bijvoorbeeld bepaalde wapens gebruiken of binnen een tijdslimiet proberen te blijven. Dit geeft een prachtig en vernieuwend stukje dynamiek aan de serie.

De manier van vertellen is niet de enige aanpassing. Wanneer je een paar keer sterft tijdens de game, of Judgement nog een keer probeert te spelen, zal je iets opvallen. De levels zijn een stuk minder voorspelbaar dan vorige delen. Dit komt vooral doordat de vijanden op wisselende plaatsen opduiken en daarmee een veel grotere uitdaging op kunnen leveren dan in het verleden. Zelfs het type vijand kan compleet anders zijn. Voorspelbare patronen ontbreken dan ook aan de game.

Wat wel voorspelbaar is, is het verloop van Gears of War Judgement. De game beperkt zich een beetje tot de schietpartijen. Dit terwijl je in voorgaande delen nogal eens werd verrast door achtervolgingen en missies waar je bijvoorbeeld in een tank plaats moest nemen. Die dynamiek lijkt helaas verloren. Ook zit er wat minder afwisseling in de omgevingen waarin je het gevecht aan gaat. Dat is jammer.

Gears of War Judgement speelt in een andere tijd en dat merk je ook aan de beschikbare wapens. Een deel van het arsenaal is vervangen. Geniaal is de kruisboog die je in Judgement kunt gebruiken. De pijlen werken als een soort van mijn waardoor je meer tactiek in jouw spel kunt brengen. Ook zijn er een aantal nieuwe vijanden in het spel en ontbreken een paar oude bekenden. Het leukste is de Rager. Een soldaat die compleet gaat flippen wanneer je hem beschiet en daarmee best onvoorspelbaar kan worden.

Gears of War Judgement Crossbow

Online

Qua multiplayer is Gears of War ook flink op de schop genomen. King of the Hill is als modus hernoemt naar Domination en het is niet langer mogelijk om in team deathmatch teamgenoten te reviven.

Reviven kan wel in OverRun of Survivor modus. Deze modus werken met een klasse systeem. Je kiest een bepaalde klasse en dat rust jou als speler uit met bepaalde wapens en skills. Zo kun je als medic wel andere spelers reviven en is het mogelijk om als soldaad andere spelers van munitie te voorzien. In deze modus draait het dus echt om teamwork en dat bevalt zeer goed.

Toch kleeft er een klein nadeel aan multiplayer in Gears of War Judgement. Het ontbreekt aan levels. Iedere modus heeft er maar een paar waardoor het voor mijn gevoel een beetje aan afwisseling ontbreekt. Hoewel ik hoop op aanvullingen in de vorm van DLC, hoop ik ook dat deze niet te prijzig zullen zijn. Een aanvulling op de bestaande set levels is namelijk broodnodig.

Verandering van spijs doet eten, een gezegde dat echt opgaat voor de nieuwe Gears of War. Natuurlijk had ik het niet erg gevonden als alles bij het oude was gebleven maar man… wat voelt dit goed. Natuurlijk had de single-player iets meer afwisseling mogen hebben en de multiplayer iets meer levels, maar dat neemt niet weg dat ook dit vierde deel gewoon erg leuk is om te spelen.

Gears of War Judgement ligt vanaf morgen in de winkel.