Review: Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate (3DS)

• Prachtige platformer
  • Pakkend verhaal
  • Mooie animaties

• Wijkt qua gameplay af van wat we gewend zijn in deze serie
  • Je moet hem echt in het donker spelen

Vandaag ligt hij in de winkel, de nieuwe Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate. Ik mocht Mirror of Fate tijdens de Gamescom al eens previewen. Daar kwam ik er al achter dat de gameplay van Mirror of Fate afwijkt van de rest van de serie. Nu kan je daarover klagen, maar mijn ervaring was toen al dat Konami gewoon een heel leuke platform game te pakken had die goed aansluit in de wereld van Castlevania.

Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate start 25 jaar na Castlevania: Lord of Shadows en is een voorloper op Lords of Shadow 2 op de Playstation 3, PC en de Xbox 360.Het spel vertelt het verhaal van Gabriel Belmont’s zonen Simon en Trevor.

Gabriel Belmont is namelijk Dracula geworden en heeft de oorlog aan het broederschap van het licht verklaard. Dit broederschap is waar Trevor Belmont voor vecht en die, die heeft een missie tegen zijn vader. Trevor wilt wraak omdat zijn vader de moordenaar is van zijn moeder.

In Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate speel je met verschillende karakters, is verschillende tijdperken. Alle karakters in Mirror of Fate hebben hun eigen expertises wat het spel veel dynamiek geeft.

Met Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate heeft Konami dan ook een platformgame ontwikkeld zoals Nintendo dat niet snel met haar karakters zou doen. De karakters van Castlevania beschikken namelijk over verschillende mogelijkheden om het gevecht met tegenstanders aan te gaan. Hier zitten ook combo’s tussen die de intensiteit alleen nog maar verder opvoeren.

Meteen vanaf de start van het spel, bekruipt je ook al het duistere karakter van de game. Je start met een groep van drie ondersteunende ridders. Terwijl je richting een kasteel loopt, zie je in het door bliksem verlichte bos soms al wat monsters die je in de gaten houden. Het zal dan ook niet lang duren voor je jouw back-up kwijt bent en er alleen voor staat.

Grafisch is Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate een bijzondere ervaring, maar ook één met een handicap. De game is namelijk enorm mooi en de karakters en moves zijn tot in de kleinste details geanimeerd. Daarnaast is de wereld van Castlevania duister en creepy. Zo duister dat je de game ook echt in het donker moet spelen. Je krijgt namelijk snel last van reflecties waardoor je veel van de prachtige wereld zult missen.

Met Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate slaat Konami qua gameplay een nieuwe weg in. Het voelt een beetje als een kruising tussen Castlevania zoals dat ooit op de MSX was en de eerste versie van Prince of Persia, maar dan met high-end graphics. Trouwe fans van de serie zullen hier zeker aan moeten wennen, maar uiteindelijk is het wel een zeer vermakelijke platformer geworden die wat oudere spelers een prima alternatief voor de eveneens leuke Mario games zal bieden.