Review: Arthur Christmas (Blu-Ray)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3 sterren.

• Erg vermakelijke kerstfilm

• Extra's zijn minder interessant voor kinderen

Wie dubbel lag bij Chicken Run of Wallace & Gromit heeft deze kerst misschien wel een nieuwe film om naar uit te kijken. Sony Pictures heeft namelijk Arthur Christmas op Blu-ray uitgebracht. Een film waarbij het natuurlijk allemaal om de Kerstman draait, en het risico dat hij dit jaar niet in staat zal zijn om alle kinderen van cadeaus te voorzien.

Het Verhaal

Het verhaal van Arthur Christmas begint een beetje zoals ieder ander kerstverhaal totdat… de kleine Gwen de Kerstman een kritische brief stuurt. De kleine Gwen wil namelijk weleens weten hoe de kerstman in staat is om alle kinderen op kerstavond van cadeaus te voorzien. Oja, en nog een berg andere vragen waar ze antwoord op wilt.

Gwen zal het antwoord op de Noordpool vinden, waar de Kerstman en Kerstvrouw min of meer aan het pensioen toe zijn. Steve, de oudste zoon, moet de plaats van zijn vader innemen. Steve heeft militaire discipline en runt de hele organisatie met de grootste perfectie. Hij baalt alleen dat hij er eigenlijk niet de credits voor krijgt. Hij houdt misschien ook niet echt van kinderen en dat is natuurlijk een probleem.

Arthur heeft een totaal ander karakter. Hij zorgt voor de afwerking van de brieven die binnenkomen. Ook die van Gwen. Hij is ook reuze onhandig, maar wel volhardend. Hij is gek op kinderen en op zijn baantje. Zijn leven draait echt om kerst

Op de disc staan de nodige extra’s. In The Familiy Christmas Tree zien we de mensen achter de film uitleg geven over de karakters die zij vertegenwoordigen terwijl Santa’s Soldiers eveneens een behind-the-scenes is, maar dan over hoe de Kerstman al die cadeaus nu bij alle kinderen krijgt. Een beetje een uitleg over de verhaallijn dus. In Un-Wrapping Arthur Christmas krijg je nog meer behind-the-scenes content voor je kiezen. Gewoon omdat het kan.

Wat wellicht leuker is, is de aanwezigheid van de Santa Claus is Coming tot Town videoclip van Justin Bieber. Ook daarvan is meteen weer een behind-the-scenes toegevoegd. Daarna krijgen we een blikje over hoe de animaties tot stand komen in de Progression Reels. De echte bonus lijkt hem in de Elf Recruitment Video te zitten, maar dit is gewoon de trailer van de film. Daarna volgen trailers van andere films. Behind-the-scenes materiaal is leuk voor de echte fans, maar zal menig kind links laten liggen. En dan blijft er helaas weinig over…

Arthur Christmas is weer echt zo’n kerstfilm voor het hele gezin. Het werpt een nieuwe blik op het leven van de familie van de Kerstman en hoe deze met de tijd mee probeert te gaan. Arthur Christmas bevat geen hele grote verassingen, maar kijkt gewoon lekker weg. Helaas bevat de Blu-Ray geen echt leuke extra’s voor kinderen.