Review: The Amazing Spider-Man 3D (Blu-Ray)

• Sterk, nieuw verhaal
  • Sterke cast
  • Spider-Man heeft een veel menselijkere kant

• Ondertiteling is matig van kwaliteit

Onlangs lanceerde Sony Pictures de nieuwe Blu-Ray van The Amazing Spider-Man. De film die een einde maakt aan de bestaande Spider-Man trilogie die al enorm succesvol was. Na tien jaar vond Sony het belangrijk om het verhaal van het ontstaan van Spider-Man nog eens opnieuw te vertellen, met een nieuwe regisseur, een nieuwe cast en een nieuwe vijand. Sterker nog, zelfs Peter’s oom legt op een andere manier het loodje.

Het Verhaal

Regisseur Marc Webb krijgt in The Amazing Spider-Man twee uur en een kwartier de tijd om het verhaal van Spider-Man opnieuw vorm te geven. Vooral in de eerste helft van de film neemt Webb ruim de tijd om het leven van Peter Parker te schetsen. Hij neemt ruim te tijd om het leven van Peter de student in beeld te brengen evenals de besmetting van de radioactieve spin en hoe Peter Parker leert om met zijn nieuwverworven krachten om te gaan. Iets dat moeilijk wordt wanneer zijn oom Ben om het leven komt.

Op dat moment leren we de donkere en vooral ook menselijke kant van Spider-Man pas echt goed kennen. Hoewel Spider-Man in eerste instantie nog voorral achter het kleine gespuis en de moordenaar van zijn ook aan zit, krijgen we in de tweede helft van de film te maken met ‘De Hagedis’ of ‘De Lizard’. De doos van Spider-Man geeft hem een Nederlandse naam terwijl de ondertiteling de Engelse prefereert.

De rol van Peter wordt gespeeld woorde relatief onbekende Andrew Garfield en ik moet zeggend dat hij de rol erg goed speelt. Nouja, het sullige karakter dat we van Peter gewend zijn komt niet meer uit de verf. Het uiterlijk van deze stoere gozer komt gewoonweg niet overeen met de Peter Parker die we van de strips en de vorige films gewend zijn. Wat mij betreft de enige flaw in de hele film.

Disc één bevat zowel de 2D als de 3D versie van de film. Een handige stap van Sony omdat je nu weet dat je deze ene disk in iedere Blu-Ray speler kwijt kunt. Naast de twee films, bevat de Blu-Ray ook nog de nodige audio commentaren en de 3D Film School met Marc Webb. In deze special kom je vanalles te weten over de 3D effecten die in Spider-Man te zien zijn.

Disc twee is afgeladen met extra beeldmateriaal. In The Amazing Spider-Man Reborn kom je meer te weten over de totstandkoming van deze epische film. Ook bevat de disc de nodige verwijderde scènes. Hierin is de dood van oom Ben beter in beeld gebracht en zie je veel meer van The Lizard. Leuk is de toevoeging van de Oscorp Archives. Deze bevatten veel artwork dat voor de film is gemaakt. Verder zijn ook de stunt oefeningen erg leuk om te zien. Ten slotte bevat de disc nog een special over de ontwikkeling van The Amazing Spider-Man game.

Zelf zat ik echt te wachten op een vierde deel van de vorige serie Spider-Man films. De stap die Sony heeft gezet was riskant, maar pakt toch redelijk goed uit. Het is even wennen aan de nieuwe Peter Parker en zijn aanpak, maar zet je de vorige Peter Parker uit je hoofd dan komt het allemaal wel goed. Het volgende deel (komt in 2014) moet bewijzen of Sony in staat is om het succes van deze film vast te houden. Wel hoop ik dat Sony een andere vertaler zoekt. Wat heb ik me geërgerd aan alle woorden die maar gewoon werden vernederlandst (o.a. het woord ‘detonate’ dat werd vertaald naar ‘detonatie’ in plaats van het correcte ‘ontploffing’). Een kleinigheid, maar het trok mij zo nu en dan even uit de film.