Review: Adidas MiCoach (X360/PS3)

• Goede opbouw van de oefeningen
  • Oefeningen worden duidelijk voorgedaan
  • Interessante selectie van coaches
  • Goede ondersteuning voor Kinect

• Je hebt wel veel ruimte nodig om deze game te gebruiken
  • De 'extra' spelletjes die erin zitten bevatten weinig uitdaging

Meestal wanneer we hier een nieuwe game ontvangen, halen we een nachtje door. Gewoon omdat we jullie snel van een review willen voorzien. Voor de nieuwe Adidas MiCoach game van 505 Games ligt dat toch anders. Voor deze game heb ik weken moeten zweten…

Move of toch Kinect

Voor je overweegt om de game aan te schaffen, is het belangrijk om te weten dat de game voor zowel de Playstation 3 als de Xbox 360 bepaalde systeemeisen heeft. In het geval van de Playstation 3 MOET je namelijk over een Playstation Eye camera en een Move controller beschikken. In het geval van de Xbox MOET je over een Kinect beschikken. Anders is het niet mogelijk om deze game succesvol te spelen. Ik speelde de game met behulp van de Kinect.

De Introductie

Net als het MiCoach systeem van Adidas, krijg je ook in de console game persooonlijke coaching van topatleten. In dit geval hebben ze Kaka, Dwight Howard, Manuel Neuer en Jessica Ennis uit de kast getrokken. Zeker qua vrouwelijk schoon een selectie waar je als man voor wilt zweten. Hoewel ze hun eigen sporten vertegenwoordigen, kan je in de game jouw eigen ‘dream’ team samenstellen.

MiCoach Koppeling

Voor je echt begin, moet je echter wel even verbinding maken met je MiCoach variant. Ongetwijfeld de reden dat ik aan het testen ben gezien ik sinds de originele review van de MiCoach nog steeds wekelijks met het systeem aan het sporten ben.

Koppeling met MiCoach is belangrijk, zeker wanneer je al met MiCoach sport. Door de koppeling komen jouw sportieve prestaties zowel voor de Xbox als in de buitenlucht samen waardoor je een beter beeld krijgt van hoe je ervoor staat. Sport je nog niet met MiCoach, dan geeft de koppeling je in ieder geval via iedere browser toegang tot je sportieve prestaties.

De Kinect Ervaring

Zoals gezegd, test ik de game met de Xbox 360. Dus met de Kinect. Playstation 3 gebruikers mogen dit hoofdstuk dan ook overslaan.

Het blijkt belangrijk dat de Kinect voldoende ruimte krijgt om je te zien terwijl je oefeningen doet. In mijn geval moest ik de Kinect voor de TV plaatsen in plaats van erop omdat de Kinect niet laag genoeg kon kijken.

Eenmaal in beeld ben ik toch wel onder de indruk van de prestaties die de Kinect weet af te leveren. Er ontstaat een soort van green-screen ervaring, want de Kinect legt mij met mijn bewegingen op een matje in de game. Ik kan hierdoor de beelden van de instructrices (ik zei toch dat je een ‘dream’ team kan samenstellen) vergelijken met hoe de game mij ziet. Dat werkt erg goed en prettig. Zolang je in beeld ligt. Komt jouw hand net buiten beeld, dan wordt de herkenning een stuk moeilijker en denkt de instructrice al snel dat je bent afgehaakt. Zorg dus dat je ten alle tijden in beeld blijft.

Levellen tijdens het Sporten

Terwijl je jouw oefeningen in Adidas MiCoach doet, ontvang je punten. Verzamel je voldoende punten, dan zal de game je nieuwe oefeningen aan gaan bieden. De game bevat ook achievements. Die verdien je door calorieën te verbranden en bepaalde sportieve prestaties neer te zetten. Dit geeft net dat stukje extra motivatie dat ik als luie sporter nodig heb om door te gaan met de game.

Sportgericht Oefenen

Naast je workout, bevat Adidas MiCoach ook een klein aantal sportieve spelletjes waarbij je een bepaalde sport kan beoefenen. Zo is het onder anderen mogelijk om te oefenen voor ene potje voetbal. Op het scherm zie je een bal afgevuurd worden en jij moet deze zo goed mogelijk richting doel schoppen. Ook bij basketbal gaat het erom dat je de ballen in de ring gooit en bij tennis gaat het erom dat je ballen tijdig en op de juiste plaats terugslaat.

Hoewel Adidas MiCoach in dit deel meer op een game lijkt dan op een sportapp, is dit ook het enige deel waar je wordt geconfronteerd met repetitief gamen. Na een aantal balletjes te hebben getrapt of gegooid ben je er echt wel klaar mee. Hier vinden we veel te weinig uitdaging.

De Adidas MiCoach game is geen game die ik zou aanbevelen wanneer je niet veel ruimte hebt om voor de TV te sporten. Als je niet goed voor de camera kan bewegen, zal de game enkel een hoop ergernis met zich meebrengen.

Voldoet jouw woonkamer of gameroom wel aan de eisen van de Kinect (of de Move), dan belooft de game een waardevolle aanvulling te zijn die iedere MiCoach gebruiker in huis zou moeten halen. Niet voor de voetbal of basketbal spelletjes, maar voor de serieuze oefeningen die in het programma terug te vinden zijn.