Review: Inversion (PC/PS3/X360)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Vermakelijke mix van bekende elementen
  • Aardige graphics

• Flinterdun verhaal
  • Weinig echte humor

Met Inversion belooft Namco een bijzondere ervaring neer te zetten. Een ervaring waarbij ik als gamer gebruik mag maken van unieke wapens. In de nieuwe third person shooter Inversion is alles namelijk als wapen te gebruiken. Zelfs een plasje benzine….

Het Verhaal

Het verhaal begint met agenten Davis Russel en Leo Delgado. De twee rijden tijdens een pauze weg bij het politiebureau. Slechts enkele minuten later, bevinden de twee zich in een enorm ongeluk. Al snel ontdekken ze dat het ongeluk niet geheel toevallig heeft plaatsgevonden. Op straat komen ze een paar creeps tegen die een andere taal spreken en het vuur op de twee openen.

Deze creeps blijken de Lutadore te zijn. Een tot op dat moment onbekende vijand van het menselijke ras die controle lijkt te hebben over de zwaartekracht. Op het moment dat het gevecht losbarst, wil Davis nog maar één ding. Zijn vrouw en dochtertje redden. Wanneer hij zijn vrouw vindt, wordt hij al snel gevangen genomen. Hij en Leo worden te werk gesteld in één van de werkkampen van de Lutadore. Zodra het de twee lukt te ontsnappen begint Davis aan zijn belangrijke missie: Zijn dochter veiligstellen.

De Inversion Experience

Het verhaal van Inversion is flinterdun en dat merk je al snel wanneer je de game speelt en helaas blijft het niet alleen bij het verhaal. Ook qua pakkende oneliners zal je weinig variatie uit je TV horen. Nee, Inversion moet het echt van de actie hebben.

Als ik Inversion zou moeten beschrijven aan de hand van bestaande games zou ik zeggen dat het een kruizing is tussen Gears of War (gameplay, styling, monsters die uit gaten in de grond komen etc.), Gravity Rush (lopen tegen muren e.d.) en Spec Ops (de omgeving slopen kan effect op het gevecht hebben). Wat de ervaring van Inversion uniek maakt is de manier waarop de beste elementen van deze drie games samensmelten. Het meest opvallende daarvan is het feit dat de omgeving voor een groot deel kan worden gesloopt en dat heeft weer grote invloed op het verloop van het gevecht waar je in zit.

Het belangrijkste qua gameplay is echter de mogelijkheid om met de zwaartekracht te spelen en de vele creatieve manieren waarop dit ingezet kan worden. Zo kan je een schokgolf creëren door op de grond te slaan. Vijanden die zich dichtbij jou begeven zullen hierdoor meteen sterven. Ook is het mogelijk om objecten gewichtsloos te maken. Hierdoor kun je ze oppakken en in het rondte smijten. Het is zelfs mogelijk om plassen met brandbare vloeistoffen op die manier als spectaculair wapen in te zetten.

Zwaartekracht speelt niet alleen een rol in gevechten, maar ook in hoe je de wereld beleeft. Regelmatig kom je een soort van blauwe draaikolk tegen. Deze zal de zwaartekracht voor jou veranderen. Zo kan je bijvoorbeeld tegen een muur op rennen of het gevecht aan gaan vanaf het platfond van een ruimte. Deze mogelijkheden brengen een hoop variatie in de gameplay van Inversion.

Multiplayer

Tot slot kijken we nog even naar de multiplayer. Inversion bevat hem wel, maar het is voor het grootste deel duidelijk een moetje. De maps zijn mooi, maar onderlinge gevechten lijken toch net iets te rommelig te lopen om echt leuk te zijn. Nee, dan moet je de coöperatieve multiplayer gaan spelen. Net als bij Gears of War, is dat wel heel erg leuk. Je kan de hele game met twee spelers doorwerken en er is geen moment dat speler twee niet het idee heeft onderdeel van het geheel uit te maken. Hier heeft het team duidelijk goed over nagedacht. Het enige waar coöperatieve multiplayer echt afwijkt van Gears of War, is dat het niet mogelijk is om samen op één systeem te spelen. Van de andere kant zit de game dusdanig vol verticale actie, dat dit misschien niet handig geweest zou zijn.

Inversion moet het niet van het verhaal hebben en ook de inspiratie voor de game komt duidelijk van de Gears of War serie, aangevuld met ideeën uit vele andere games. De unieke mix die daaruit is voortgekomen, is wat de game toch de moeite waard maakt. Geen dikke voldoende dus, maar wel aardig om door te spelen.