Review: Max Payne (iPad)

• Zeer goed verhaal
  • Retina ondersteuning
  • Eigen graphics stijl
  • Laag geprijsd

• Besturing kan beter
  • Tegenspelers liggen te makkelijk omver

Na de spectaculaire release van GTAIII op de iPad, werd het tijd voor 2K games om een nieuwe klassieker op de tablet te knallen: Max Payne. Een semi-open World game met een verhaal dat iedereen bijblijft.

Geschiedenis

Max Payne kennen we al uit 2001. De game werd toen voor het eerst uitgegeven op de PC. De game was bedacht door Remedy Entertainment, maar al snel mocht Rockstar Toronto aan de slag om Max Payne op de Playstation 2 te releasen. Later bracht Neo Software de game naar de Xbox en Mobius Entertainment naar de Gamebob Advance. In 2002 verscheen Max Payne met behulp van Westlake Interactive op de Mac. Drie jaar geleden verscheen Max Payne voor het laatst als Xbox Original voor de Xbox 360.

Het Verhaal

In Max Payne speel je een politieagent. Een agent met een cynische blik en een sombere kijk op de wereld. Dat is niet vreemd als je bedenkt dat criminelen zijn vrouw en baby in koele bloeden hebben vermoord. Max is uit op wraak en probeert daarbij de maffia van New York op de korrel te nemen. Wanneer hij vervolgens in allerlei complotten terecht komt en ook nog eens beschuldigd wordt van de moord op zijn beste vriend… dan heb je alle ingrediënten van een prachtig verhaal in één enkele app.

De Max Payne Ervaring

Max Payne kent een zeer boeiend verhaal. Wanneer je niet in-game door de dialogen knalt, begeef je je in een stripverhaal dat door voiceovers wordt verteld. Buiten die strip zijn de animaties geïnspireerd door Hong Kong action cinema legende John Woo. Dit geeft Max Payne als game echt een eigen identiteit. Max Payne was ook de eerste console game waarin bullet time (denk aan The Matrix) succesvol werd toegepast. Iets dat we nu in diverse games terugzien.

Zoals gezegd, is Max zelf een persoon met nogal wat problemen in zijn leven. De sombere voice-overs en melodramatische muziekkeuze weten deze geschiedenis van Max prachtig kracht bij te zetten. Zelfs met de hedendaagse games, weet Max Payne opnieuw indruk te maken. Overigens is Max Payne geschikt voor het nieuwe Retina display in de nieuw iPad en dat is altijd goed nieuws ;-).

Besturing

Max Payne op een iPad spelen is toch wel heel wat anders dan Max Payne op een console spelen. De makers van de iPad versie erkennen dit doordat ze de nodige hulpmiddelen hebben ingebouwd die het richten op je tegenstanders een stuk vergemakkelijken. Ook zijn je tegenspelers makkelijker uit de weg te ruimen. Daarnaast in de game zo ontworpen dat deze goed te spelen is met de joysticks van Targus en Logitech. Het geniet wel de aanbeveling om in dat geval met twee joysticks te spelen. Toch is de besturing erg grof waardoor je zeker een uur aan het spelen bent voor je een beetje handig wordt in het besturen van je karakter. Dit was beter in GTA III van 2K.

De besturing van Max Payne is in het begin echt wel even een payne om onder controle te krijgen. Wanneer je een uurtje of wat verder bent, zal je merken dat deze problemen een stuk minder erg worden. Buiten de besturing om, blijft Max Payne één van de meest indrukwekkende verhalen die we aan het begin van dit millenium hebben ervaren. Een verhaal dat perfect is overgezet op de iPad. Een verhaal dat je zeker voor de prijs van de app (€2,49) niet mag laten schieten.