Review: Mario Party 9 (Wii)

• 78 Minigames
  • Heerlijke Mario graphics
  • Vernieuwende gameplay

• Alleen echt leuk met vrienden of familie

Hoewel we langzaam aan de koude dagen achter ons laten, heeft Nintendo deze week toch weer een hele leuke party game in de schappen gelegd. Het gaat om de nieuwe Mario Party 9. Net als haar voorgangers is ook deze Mario Party weer één groot bordspel met talloze minigames.

Tot en met de release van Mario Party 8, was Hudson Soft verantwoordelijk voor de serie. Voor het negende deel heeft Nintendo één van haar eigen studio’s aan het werk gezet, Nd Cube. De plotselinge verandering zou ermee te maken kunnen hebben dat veel van de originele programmeurs in de tussentijd voor Nd Cube zijn gaan werken, wat ook de reden is dat de studio eerder al Wii Party uitbracht. Toch is de overstap zeer goed te merken. De nieuwe Mario Party voelt anders aan… positief anders…

Eindelijk Anders

In de eerdere Mario Party games speelde je op een echt speelbord. Dit speelbord bracht één groot nadeel met zich mee. Bij de start wist je al heel duidelijk hoelang je ging spelen en was de winnaar, de speler met de meeste muntjes. De speelborden van Mario lijken meer op die in de ‘Board Game Island’ modus in Wii Party,maar dan beter uitgewerkt en uitgebreider qua dingen die je kan beleven. Daarnaast gaat het niet langer om muntjes, maar om mini-sterren die je moet verzamelen. Deze zijn dan ook in overvloed aanwezig.

Ook de bewegingen in het spel zijn aangepast. Voorheen was ieder karakter een pionnetje en speelde iedereen daardoor op eigen snelheid over het bord. Nu, zitten alle spelers in dezelfde auto en mag de speler aan het stuur de dobbelsteen gooien waarna iedereen mee zal rijden. De spelers leggen dus grotere afstanden af en kunnen elkaar beter dwarszitten. Gelukkig zijn er speciale dobbelstenen waar spelers ook nog extra tactisch voordeel uit kunnen halen.

Een rondje Mario Party 9 duurt tussen de 45 en 90 minuten en in die tijd heb je 2 eindbazen te verslaan. Dit doe je in teamverband, maar toch vooral ook voor jezelf. Je krijgt namelijk punten naar inzet in het gevecht en voor het uitdelen van de laatste klap. Dit dus naast de 78 minigames die het spel rijk is. Oké, niet al die minigames zijn even leuk, maar het merendeel is echt wel grappig om te spelen.

De Mario Party Ervaring

Mario Party speelt zich af in een prachtig vormgegeven wereld. Alle graphics zijn geheel in Mario stijl waardoor ze iedereen aan zullen spreken. Ook qua audio past de game geheel in wat je van een Mario game verwacht. Niet te ingewikkeld, maar voorral heel erg leuk.

Met Mario party 8 leek het erop dat de creativiteit uitgeput dreigde te raken. Mario Party 9 is dan ook de heerlijke verfrissing waar de serie op zat te wachten. De ware fans moeten misschien even aan het nieuwe spelsysteem wennen, maar hoeven echt niks te vrezen. Mario Party 9 is gewoon weer ongecompliceerd vermaak voor iedereen!