Review: Uncharted Golden Abyss (Vita)

• Waanzinnig verhaal
  • Zeer goede stemacteurs
  • Overweldigende graphics

• 'Vita' gameplay soms teveel van het goede

Wat Nintendo bij de release van de 3DS vergat, doet Sony vanaf het begin goed. Zorgen voor die ene, ultieme toptitel waar iedereen naar uitkijkt bij de aanschaf van de PS Vita. Die titel is zonder twijfel Uncharted Golden Abyss. De eerste game waarbij je Drake in je broekzak steekt.

Het verhaal van Uncharted’s Golden Abyss vormt een prequel op de hele Uncharted Serie en is niet ontwikkeld door Uncharted-developer Naughty Dog, maar door Bend Studios. Het is niet vreemd dat een andere studio de verantwoordelijkheid neemt voor de mobiele versie van een game, maar gezien de kwaliteit van de Vita dicht aan de Playstation 3 ligt, hadden we toch een Naughty Dog productie verwacht.

Het Verhaal

In Uncharted Golden Abyss spelen we Drake in zijn twintiger jaren en dat levert al snel een ander plaatje op van Drake dan we tot nu toe gewend zijn. Ook de andere karakters die in deze game terugkeren hebben een verjongingskuur ondergaan. Het verhaal speelt zich af in de Jungle in de buurt van het Amerikaanse Colorado, waar Drake in eerste instantie op zoek gaat naar archeologische vondsten. Al snel beland Drake in een web van intriges waar hij zich al klimmend en springend uit moet redden.

De Golden Abyss Beleving

Wanneer je de game start, wordt je al snel overladen door een overweldigende hoeveelheid grafisch geweld. Het moge duidelijk zijn, de jongens en meisjes van Bend Studio hebben ruim de tijd gehad om aan de PS Vita te wennen. De omgevingen waarin Drake zicht bevindt zijn niet alleen interactief, maar ook nog eens uniek. Geen enkel deel van het spel voelt als herhaling. Iedere boom en iedere steen lijkt echt anders te zijn.

Daarnaast is ook het verhaal weer een waar meesterwerk en zijn de karakters die je ontmoet qua stem en mimiek in detail uitgewerkt. Dit laat zien dat het maken van Uncharted Golden Abyss als launchgame echt een enorme prestatie is. Het is nog te vroeg om te zeggen dat Uncharted de grenzen van de Vita verlegt, maar de game legt de lat in ieder geval zeer hoog.

Toch heeft de status launchgame ook een belangrijk nadeel. De ontwikkelaars hebben zoveel mogelijk functies van de PS Vita moeten ondersteunen. Het resultaat daarvan is dat je het spel niet alleen met de knoppen speelt, maar ook met de touchpad aan de achterzijde, de tiltsensoren en natuurlijk het touchscreen zelf.

Gelukkig zijn de ontwikkelaars zo vrij geweest om de meeste controlls dubbel uit te voeren. Je kan bijvoorbeeld in een liaan klimmen met de touchpad, maar je mag het ook gewoon met de pijltjestoetsen doen. Aan jou de keus. De enige plek waar dat niet goed is doorgevoerd, zijn de game menu’s. Nu moet je verplicht met je vinger over het scherm bewegen om tussen menuonderdelen te schakelen en selecties te maken. Dat haalt toch een beetje de snelheid eruit.

Kijk ik naar het totaalplaatje, dan kan ik niet anders zetten dan dat de besturing dik in orde is.

Na alle handheld games die ik de afgelopen jaren heb gespeeld is Uncharted Golden Abyss een ervaring om nooit te spelen. Hoewel de game nog geen connected features heeft en soms iets teveel met het touchscreen bezig is, is het een ervaring om nooit te vergeten. Een overweldigende ervaring vanaf de eerste minuut.