Review: Star Wars: The Old Republic (PC)

• Sterke graphics
  • Waar voor je geld
  • BioWare brengt regelmatig patches uit ter verbetering

• Missies soms wat eentonig
  • Interface is wennen wanneer je nooit eerder een MMO speelde
  • Servercapaciteit laat soms te wensen over

Een aantal weken geleden opende EA met Star Wars: The Old Republic (SWTOR) de aanval op Blizzard en haar World of Warcraft. Hoewel we een echte MMO fan in het team hebben zitten, mocht ik de afgelopen weken met de game aan de slag. De reden? SWTOR zal voornamelijk nieuwkomers aantrekken en daar val ik dus onder.

Installatie

Voor ik start, even iets over de installatie. Ik ben gewend dat een game op een aantal DVD’s staat, maar SWTOR omvat 3 DVD’s en na het downloaden van de nodige patches neemt mij maarliefst 19GB aan ruimte op. Het mag duidelijk zijn, met SWTOR haal je heel veel content in huis.

De Eerste Stappen in een MMO

Bij aanvang van SWTOR moet ik beginnen met het aanmaken van mijn karakter en aangeven wat zijn ras en rol is. Eerst kies je of je aan de kant van de Republic of de Empire wenst te vechten (het merendeel van de spelers kiest hier voor de Republic). Daarna kies je een ras en de rol binnen dat ras. Met deze eerste keuze bepaal je al meteen welk van de acht verhaallijnen je gaat volgen. Kies zorgvuldig, want je bent naar schatting 200 uur aan het spelen voor je op het hoogste niveau zit ;-).

Missies

Naast de sociale kant van een MMO, gaat het natuurlijk voornamelijk voor de missies. Deze vormen het verhaal en helpen je bij het bereiken van een hoger niveau. De missies in Star Wars: The Old Republic kenmerken zich door het afslachten van tegenstanders op bepaalde locaties en het vinden van voorwerpen en personen. Opvallend is dat je regelmatig zelf de uitkomst van een missie kan bepalen. Ter afwisseling bevat Star Wars: The Old Republic ook een aantal missies die je in één van de vele ruimteschepen uit kunt voeren. Daar zit je nogal eens in gezien dit Star Wars universum maarliefst 17 planeten omvat. De missies aan boord van de ruimteschepen bestaan voornamelijk uit het ontwijken van ruimteafval, het volgen en verdedigen van andere schepen.

Groepsspel

Wanneer je alleen komt, kan je een heel eind komen, maar Star Wars: The Old Republic wordt pas echt leuk wanneer je met andere spelers samen gaat spelen om zo de moeilijkere tegenstanders aan te pakken. Je gaat dan ook samen de dialogen in de missies aan en alle spelers mogen de antwoorden in de dialoog kiezen. Het spel kiest dan willekeurig welk antwoord daadwerkelijk wordt gekozen. Door samen te spelen verdien je social points waarmee je exclusieve extra’s vrij kan spelen.

Naast het spelen met andere spelers heeft BioWare een leuk element uit Knights of the Old Republic in Star Wars: The Old Republic opgenomen. Het is namelijk mogelijk om een Crew samen te stellen. Dit zijn computerspelers die ook aan jouw zijde kunnen vechten. Je kan ze zelf van een uitrusting voorzien, maar je kan maar één crewlid kiezen die met je meevecht. Je kan Crewleden ook op missie sturen om zo klusjes voor je uit te voeren. De Crewleden hebben net als echte spelers wel een eigen achtergrond en kunnen positief of negatief op jouw opdrachten reageren.

Wapens en Uitrustingen

Één van de dingen die mij enorm aanspreekt in Star Wars: The Old Republic is dat je regelmatig nieuwe wapens en uitrustingen aangeboden krijgt. Deze reflecteren hoe goed je bent en zijn soms afhankelijk van de keuzes die je in het verhaal maakt. Het is ook mogelijk om je wapens te upgraden. Dit doe je met kristallen en andere objecten die je onderweg tegenkomt. Deze mogelijkheden maken de speelervaring weer een stuk persoonlijker.

De Ervaring van Star Wars: The Old Republic

Zoals gezegd kan je zelf regelmatig de uitkomst van de missies bepalen om zo jouw eigen verhaal binnen het Star Wars: The Old Republic universum vorm te geven, maar daar blijft het niet bij. Zelfs tijdens het voeren van een gesprek kan je de stemming aardig sturen door de antwoorden die je geeft en de vragen die je stelt. Het bijzondere is ook nog eens dat alle, ja alle, teksten in de game door stemacteurs zijn ingesproken. Een buitengewone prestatie die de ervaring verder verintensiveert. Oja, de game ziet er ook nog eens verdomd goed uit.

Controls

Wanneer je nieuw bent in de wereld van de MMO’s, dan is Star Wars: The Old Republic echt wel even wennen. Wanneer je de DVD versie van de game hebt gekocht, krijg je een handig kaartje met alle keyboard shortcuts. Toch blijkt een accessoire als de G13 van Logitech een handig hulpje in deze omdat je daar je favoriete functies op je eigen manier op kan indelen. Ook het navigeren in de interface en communiceren met medespelers is even wennen. Wanneer je dat onder controle krijgt, krijg je ook al snel vrienden in de game. De manier waarop je vecht is vergelijkbaar met andere MMO’s. Je kiest wie je aan wilt vallen en je kiest de aanval die je daarop wilt uitvoeren. Iedere aanval kost je energie die je langzaam weer terugkrijgt. In het begin voelt dit wat onhandig, maar het went snel.

Naast de servers waarop je het verhaal speelt, bevat Star Wars: The Old Republic een aantal PvP (player vs. Player) servers. Hier speel je alternatieve games in binnen het Old Republic universum. Het grappigste hierin is Huttball, een soort van rugbyspel tussen twee teams.

Op het eerste gezicht lijkt Star Wars: The Old Republic één grote, natte droom voor Star Wars fans die altijd al het hele Star Wars universum hebben willen doorkruizen. Toch is Star Wars: The Old Republic veel meer dan dat. De game is namelijk zo ontzettend goed van opzet dat zelfs wanneer je geen grote Star Wars fan bent, je erg veel plezier aan de verhaallijnen in de game zal beleven. Iedere keer wanneer ik even een half uurtje aan de game wilde besteden, vlogen de uren voorbij. MMO-fan of niet, Star Wars: The Old Republic is een ervaring die je niet wilt missen.