Review: Sony Cybershot DSC-TX10

• Waterbestendig tot 5 meter
  • Vriesbestendig tot -18 graden
  • Valbestendig tot 1,5 meter
  • 16,2 megapixel camera
  • FUll-HD Video

• Constructie levert in op lichtgevoeligheid, maar daar staat tegenover dat hij goed waterdicht is.

Met de DSC-TX10 geeft Sony opvolging aan de DSC-TX5 Cybershot camera die we begin 2011 onder extreme omstandigheden hebben getest. Net als haar voorloper, zit de kracht van de DSC-TX10 in het ontwerp waardoor hij schokbestendig is tot 1,5 meter en waterdicht tot 5 meter. Vandaag ligt hij op onze pijnbank!

Uitrusting

De uitrusting van de DSC-TX10 is wederom zeer compleet. In het doosje vinden we naast de camera ook de accu en acculader, een polsbandje en een stylus voor het drukgevoelige touchscreen van de DSC-TX10. Overigens is de lader gewoon een USB-snoer met netstroomadapter. Je kan de camera dus aan de computer of laptop opladen.

Specs

De DSC-TX10 is voorzien van een Exmor R-CMOS sensor van 16,2 megapixel. Hij bevat een lens met 4X optische zoom (25mm, f4,4) die omwille de waterdichtheid in de body is weggewerkt. Door het wegwerken van de zoomlens in de platte body, levert het toestel wel in op de lichtgevoeligheid. De camera kan ook gebruikt worden om videobeelden vast te leggen. Dit doet hij in Full HD met ondersteuning voor AVCHD.

Aan de achterzijde van het toestel vinden we een 3 inch touchscreen. Aan de bovenkant vinden we de enige knoppen van het toestel. Hier kunnen we het toestel aan en uit zetten, foto’s of video’s opnemen (handig, twee doelbewuste knoppen), de afspeelstand activeren en met een klein palletje de zoom instellen. Aan de onderkant treffen we ook nog een aansluiting voor een statief aan.

Slimme Software

De DSC-TX10 is weer een stap voorwaarts als het gaat om de slimme functies in het toestel. Naast gezichtsherkenning waarbij het toestel pas een foto maakt wanneer iedereen lacht, is het wederom mogelijk om panorama’s te schieten. Hoewel de 2D panorama’s nauwelijks veranderd zijn, is het ook mogelijk om 3D panorama’s te schieten. Helaas kunnen we deze nog niet op de website zetten, maar het resultaat is verbluffend. Ook deze camera is van een tijdzone-functie voorzien zodat je de tijd aan kan passen op je bestemming. Handig!

-10? -18!

Voor deze test was het helaas niet mogelijk om naar de koudere plekken op aarde te reizen. De DSC-TX5 konden we bijvoorbeeld in hartje Canada bij een temperatuur van -30 testen. De DSC-TX10 moet het met onze vriezer doen waar hij een half uur bij -18 heeft doorgebracht.

Waterdichtheid

Natuurlijk wilden we de camera ook op waterdichtheid testen. Ook nu wat minder spektakel. Hoewel we de camera in een zwembad hebben gebruikt, willen we die foto’s in verband met de privacy van andere bezoekers niet op deze site zetten (probeer in het Tikibad maar eens een foto te nemen waar niemand op staat, onmogelijk!). Vandaar dat we de camera even onder de koude kraan hebben gehouden. Zout water durfden we niet aan.

Schokbestendigheid

Ook de DSC-TX10 hebben we aan een valtest onderworpen. We hebben hem van ongeveer anderhalve meter op zowel laminaat als vloerbedekking laten vallen. Net als bij de oudere DSC-TX5 schiet na een val de interne lens van zijn plaats en ook nu is dat op te lossen door de camera uit en dan weer aan te zetten. Ook deze testen zijn dus geslaagd. In het onderstaande filmpje kan je de testen zelf bekijken.

De DSC-TX10 bevat enkele verbeteringen ten opzichte van de DSC-TX5, maar echt groot zijn ze niet. Het is vooral een betere beeldsensor waardoor grotere foto’s en Full HD video’s geschoten kunnen worden. Het touchscreen werkt goed en de menustructuur zit nog steeds zeer goed in elkaar. Wanneer je het avontuur opzoekt, is de DSC-TX10 je ideale partner.