Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: Philips SafeRide LED BikeLight

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

THE GOOD

  • Waanzinnig veel licht
  • Mooie brede straal
  • Helder wit
  • Tot 8 uur per laadbeurt

THE BAD

  • Geen

In deze donkere dagen is het niet alleen handig om gezien te worden, maar ook om zelf nog wat te zien. Menig fietser zal dan ook doorhebben dat de simpele LED lampjes die je bij de fietsenmaker of ANWB haalt vrijwel geen extra zicht opleveren en als je al een fiets met dynamo hebt, laten ook die lampjes vaak te wensen over. Reden genoeg voor Philips om de SafeRide LED BikeLight te ontwikkelen.

Twee Uitvoeringen

Philips brengt de SafeRide LED BikeLight niet alleen met een dubbele naam op de markt, maar ook in twee uitvoeringen. De BF60L60BBLX1 voor fietsers (en brommers) met dynamo en de BF48L20BBL voor fietsers die geen dynamo beschikbaar hebben. Hoewel de lampen qua uiterlijk sterk op elkaar lijken geeft de dynamo versie 60 Lumen aan licht tegenover 80 Lumen bij de accu versie. Dat is 25% verschil. Hoewel we wel de verpakking van de dynamoversie bekijken, gaat de review over de accuversie van de BikeLight omdat we niet over een fiets met dynamo beschikten.

Uitrusting

De dynamoversie van de BikeLight bevat enkel de BikeLight met daaraan een lang snoer dat op de dynamo dient te worden aangesloten. De lamp bevat een soort van accu die tijdens het fietsen wordt opgeladen. Naast de lamp, zit er ook nog een korte bevestigingshandleiding bij.

De accuversie bevat duidelijk wat meer spullen. In de doos treffen we 4 accu’s (herlaadbare penlites, dus vervangbaar wanneer ze slecht worden), een netstroom USB lader, een fietsstuurbeugel, een inbussleuteltje, een handleiding en natuurlijk de BikeLight zelf.

Uiterlijk

De BikeLight bevat een plastic lens, maar de rest van de behuizing is van metaal wat de lamp erg robuust maakt. De keuze om de klep voor de accu’s met een inbussleutel vast te laten zetten is slim. Laat je de BikeLight vallen, dan kan de klep niet open springen. Sterker nog, de behuizing is zo stevig dat hij na een paar vallen enkel wat krassen heeft. Ook geschikt voor de stuntelaar dus.

Bovenop de BikeLight treffen we een rubberen knop aan die voorkomt dat vocht in de lamp kan lopen. Één keer drukken voor de City-Eco stand en nog een keer drukken om de lamp op de High-Power stand te zetten. Wanneer je de knop een seconde ingedrukt houdt, gaat de lamp weer uit. In tegenstelling tot de dynamoversie bevat de accuversie van de BikeLight ook nog een statusindicator voor de accu. Deze bestaat uit drie blauwe LED’s die duidelijk aangeven hoe vol de accu nog zit.

Accuduur

In de High Power modus gaat de accu maximaal 2 uur mee. In de City-Eco modus gaat de accu 8 uur mee. We hebben het in de praktijk proberen te testen en onze ritten lijken hiermee overeen te komen.

Installatie

De installatie van de accuversie is een stuk simpeler dan die van de dynamoverise. Je begint met het installeren van de vier accu’s. Dit doe je door de klep van de BikeLight met de inbussleutel open te schroeven. Zodra de klep weer dicht zit, hang je de BikeLight 15 uur aan het stroom zodat de accu’s goed kunnen laden.

Dat geeft je ook de tijd om de stuurbeugel te monteren. Deze kan je met twee vingers open- en dichtschroeven. Deze beugel bevat diverse lagen rubber die je kunt verwijderen om hem zo op de dikte van de buis van het stuur aan te passen. Wanneer de BikeLight volledig is geladen, kan je deze op de stuurbeugel schuiven.

De Test

Natuurlijk is het niet alleen belangrijk om de theorie van dit lampje te horen, maar ook om de praktijk te zien. We zijn met een fotocamera naar het donkerste plekje in de gemeente Lingewaard gefietst en hebben daar onze camera opgezet. Voor de fotograven onder ons, we hebben de camera voor alle drie de foto’s ingesteld op 10 seconde bij een ISO 100 bij f5.

De eerste foto laat het licht in de City-Eco modus zien. Op de tweede de High-Power modus en op de derde foto het licht van een standaard LED lampje zoals die overal te vinden zijn. Je ziet dat het verschil tussen City-Eco en High-Power niet heel groot is. Je kan hem dus prima in de City-Eco modus houden.

Conclusie

Met de SafeRide LED BikeLight laat Philips zien dat het wel degelijk mogelijk is om LED verlichting voor fietsen te maken waar je wat aan hebt. Hoewel de lamp zelf wat fors is, geeft hij meer licht dan je ooit van een LED lampje zou verwachten. Sterker nog, ik heb nooit een fietslamp meegemaakt die ook nog eens zo breed scheen. De BikeLight is veilig en gebruiksvriendelijk. We kunnen niet anders dan de hoogste score geven.

Philips heeft overigens ook een zeer veilige lamp voor achterop de fiets en is hiermee zelfs in de prijzen gevallen doordat de rode ring ook vanaf de zijkant goed waargenomen kan worden.

Beschikbaarheid

De accuversie van de BikeLight kost €89,00 en de dynamoversie kost je €119,00.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.