Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: The Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

THE GOOD

  • Prachtige graphics
  • Besturing met de Wiimote voelde nog nooit zo natuurlijk
  • De dungeons bieden meer uitdaging dan ooit te voren
  • Zoveel gameplay hebben we nog niet eerder in een Zelda game gezien

THE BAD

Je zou bijna denken dat dit de week van Nintendo is. Na onze review van Super Mario 3D Land op de 3DS gisteren, hebben we vandaag weer een topper uit Japan voor jullie. We bekijken de nieuwste Zelda game genaamd The Legend of Zelda: Skyward Sword, het verhaal dat de basis legt voor de avonturen in Ocarina of Time (3D).

Met de lancering van Skyward Sword komt brengt Nintendo de climax van haar vieringen rondom het 25-jarig bestaan van de Zelda serie. Een serie met een enorme fanbase. Een serie die al 25 jaar hetzelfde doet, maar iedere keer weer een stuk beter. Een serie die mij al tig-uren heeft weten te vermaken.

Het Verhaal

Het verhaal van Skyward Sword neemt je eindelijk mee naar het begin van de avonturen van Link en Zelda, die op dat moment nog gewoon vriendjes zijn. ‘Vriendjes’ inderdaad, want in Skyward Sword zie je de twee opgroeien. Wanneer je Ocarina of Time al hebt gespeeld, zal je dan ook merken dat Skyward Sword de basis voor de vele avonturen in Ocarina of Time legt.

De Graphics

Het mag gezegd worden, met Skyward Sword lijkt het erop dat Nintendo de maximale prestaties van de Wii heeft weten te benaderen. Voor een Wii game ziet Skyward Sword er echt geweldig uit. De grafische stijl geeft de game dan ook een heel eigen gezicht. Natuurlijk zien we wat van de cuteness van Ocarina of Time terug, maar verder is het vooral de donkere stemming van Skyward Sword die ons in de game zuigt. Zelfs de gezichtsuitdrukkingen van de karakters lijken meer detail te hebben dan ooit tevoren. Het geheel wordt van tijd tot tijd afgewerkt met scènes die de kwaliteit van de betere animatiefilms lijken te evenaren.

Gameplay

Met Skyward Sword heeft Nintendo een flinke aanpassing aan de gameplay doorgevoerd. De manier waarop je de Wiimote beweegt is belangrijker dan ooit tevoren en… voor het eerst ook echt goed uitgewerkt. Normaal is dit één van de dingen waar ik me enorm aan kan ergeren. In Skyward Sword voelt alles voor het eerst echt natuurlijk aan. Hierdoor zijn de gevechten ook een stuk uitdagender geworden. Gewoon een beetje op de knoppen rammen volstaat niet meer.

Ook de Dungeons (hier hebben we nog steeds geen goede Nederlandse benaming voor) hebben een metamorfose ondergaan. Ze zijn uitgebreider dan ooit en ook wanneer je terug moet naar een oude dungeon om daar extra opdrachten uit te voeren, ontdek je steeds weer nieuwe uitdagingen.

Conclusie

Zelda Skyward Sword is niet alleen de beste Zelda game tot nu toe, maar misschien wel de beste Wii game tot nu toe! Dat is natuurlijk een behoorlijke statement om te maken, maar de gameplay is gewoon enorm goed, het is een game waar je echt heel lang mee bezig zal zijn en de grafisch is het geheel gewoon een feest voor het oog. Een Tien dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.