Review: Webprint Klik en Klaar Fotoalbum

• Snel in elkaar te zetten
  • Simpel in gebruik
  • Mooie afdruk

• Geen harde kaft

Eind juli bracht WebPrint een nieuwe fotoalbumservice uit genaamd Magini Klik en Klaar Fotoalbum. Terwijl de meeste fotoalbum diensten zich concentreren op een grote hoeveelheid opties om het album af te drukken, kiest Webprint met deze service een totaal andere route; slepen en printen…

Het Proces

Het maken van het album is, zoals je mag verwachten, relatief makkelijk. Je registreert je op de website en kiest het formaat (15x10cm of 18x13cm). Je komt daarna in een flash omgeving waar je je foto’s in sleept en sorteert. Gezien het een horizontaal album is, is het handig alleen horizontale foto’s te gebruiken (of je moet het album tijdens het bladeren om willen keren).

Het hele proces heeft wel één nadeel. De voortgang wordt niet tussentijds opgeslagen. Je kunt dus niet op een ander moment verder werken, of de site even verlaten. Daarna moet je opnieuw starten.

De Prijs

De prijs van het fotoalbum valt reuze mee. Het kleine album begint bij €4,95 en het grote bij €7,95. Beide formaten hebben standaard 20 pagina’s. Een extra pagina kost in beide gevallen €0,10. Voor €2 en €0,05 per pagina is het mogelijk om het album in hoogglans af te laten drukken. Daarnaast moet je zelf ook de verzendkosten betalen. Gelukkig past het album in de meeste gevallen gewoon door de brievenbus.

De Kwaliteit

We ontvingen ons album een dag nadat we het online inleverden. De papierkwaliteit van het album is zeer goed. Alle pagina’s zijn lekker stevig. Wel merkten we dat het jammer is dat we niet voor een harder kaft konden kiezen. De huidige kaft is weliswaar mooi, maar heeft geen beschermende functie voor de inhoud van het boek waardoor deze zelfs met lichte schade op de deurmat viel. De kleurendruk is zeer contrastrijk waardoor mooie foto’s ook echt mooi op papier komen te staan. Het proefalbum dat we bestelden was hoogglans terwijl de sample die we van te voren ontvingen een mat druk was. De mat druk kwam voor mijn gevoel mooier over.

Het klik en klaar fotoalbum doet wat het zegt. Het album zit zeer snel in elkaar, maar dan mis je ook een hoop leuke opties die andere albums wel bieden. Het is dus maar net waar je voor kiest. De prijs/kwaliteit verhouding is in ieder geval prima al zou ik graag een optie voor een harde kaft zien.