Review: Plantronics Gamecom X40 (X360)

• Ruisonderdrukking
  • Zeer comfortabel om te dragen
  • Lang snoer
  • Strak ontwerp

• Mist standaard de mogelijkheid om op een hoofdtelefoon aansluiting die op iedere TV aanwezig is aangesloten te worden.
  • Wat lastig op te ruimen door het vele snoer dat eraan vast zit.

De E3 is voorbij en dat was te merken, want de week stond bol van het games nieuws en dan hebben we nog lang niet alle persberichten bekeken. Misschien ook wel dé reden voor ons om even een games gerelateerde review te plaatsen. Vandaag checken we dan ook de Gamecom X40, een bedrade headset die Plantronics speciaal voor de Xbox 360 ontwikkelde.

Uitrusting

De verpakking van de Gamecom bevat weinig verrassingen. We treffen één losse kabel aan waarmee we de headset op de controller aansluiten. Daarnaast vinden we de enorme kabelbos die aan de headset zelf vast zit.

Uiterlijk

De X40 is een mooie witte headset die erg licht aanvoelt. Ondanks het gebruik van voornamelijk plastic, voelt de headset stevig aan en de oorschelpen van stof zitten enorm comfortabel. We hebben er geen moeite mee om de headset vele uren achter elkaar te dragen. Helaas bevat de headset geen scharnieren waardoor we hem compacter op kunnen vouwen waardoor de headset redelijk veel plaats inneemt. Ook kunnen we de kabel van de headset niet losmaken om deze op te bergen. De snoerlengte is dik in orde. Deze is ongeveer net zo lang als het standaard laadsnoer voor de originele Xbox controllers. Goed over nagedacht dus.

Aansluiten

Aan de kabelbos vinden we een USB aansluiting en twee tulpaansluitingen. Als we in het boekje kijken, zien we dat de rode en witte tulpaansluiting op de rode en witte tulpaansluiting van de component of composiet kabel van de Xbox 360 aan moeten sluiten. Helaas, die tijd zijn we op de redactie al lang voorbij. Wij gebruiken HDMI en dan is die optie er niet. Onze test TV, de LG 32LD350 bevat ook geen tulp uitgangen. Wel heeft onze TV een mini-jack uitgang voor een normale hoofdtelefoon. Gelukkig heeft de lokale Action voor anderhalve euro een mooi verloopsnoertje voor ons waardoor we dit probleem kunnen verhelpen. Aan het snoer zit ook een USB aansluiting voor de Xbox 360. Zover we kunnen zien is dit alleen om stroom te leveren. Wanneer je te weinig USB poorten op de Xbox 360 hebt, zou je hier in theorie ook een andere USB aansluiting voor kunnen gebruiken.

Geluid

De headset bevat op beide oorschelpen een volumewiel. Het linker gebruik je voor het volume van de mensen waarmee je praat terwijl het wiel op het rechter ook voor het volume van de in-game geluiden is. Hierdoor kan je het geluid helemaal naar wens instellen. Op het linker oor treffen we ook een mute schakelaar. Groot en daardoor makkelijk te vinden. De headset bevat ook ruisonderdrukking. Dat klinkt als een goed argument om de headset te kopen, maar in de praktijk merken andere gamers daar niet zo gek veel van. Misschien komt dat ook wel doordat we in een redelijk stille ruimte gamen.

Ik kan zeggen dat de Gamecom X40 mij enorm goed is bevallen, maar toch zijn er een aantal kleine dingetjes waar ik me als gamer aan irriteer. Waarom kan ik de stekker naar de Xbox en TV niet uit de headset trekken zodat ik deze makkelijker op kan ruimen? Bij de stekker naar de controller kan ik namelijk wel zelf kiezen. Waarom zit er geen verloop stekker bij zodat ik de headset op de hoofdtelefoonaansluiting van de TV aan kan sluiten wanneer ik HDMI gebruik? Kleine stappen die een enorm comfort meebrengen. Ondanks deze irritaties, kan ik toch niet anders dan deze headset een voldoende te geven omdat hij zeer comfortabel zit en een prime geluid heeft.