Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

GamesCom: Kinect vs. Move

De Playstation 3 en de Xbox 360 worden oud. Werd een console vroeger na een jaar of 3 a 4 wel vervangen, investeren console bouwers momenteel meer in accessoires om het leven van de console te verlengen. Sony en Microsoft kwamen dit jaar tegelijk met een oplossing om de party games van de Wii naar hun consoles toe te kunnen trekken.

Tijdens de GamesCom kreeg de redactie van The Gadgeteers alle tijd om met zowel Kinect van Microsoft als de Move van Sony Playstation te spelen. Hoewel Sony de techniek van de Wii op een relatief simpele en effectieve manier heeft overgenomen, is het Kinect waarmee Microsoft de mogelijkheden verder uit weet te bereiden.

De Move

Playstation Move bestaat net als de Wii uit een controller met als uitbereiding een soort van nunchuck die in dit geval wel draadloos is. Op de controller zit een grote, zachte bal die door de camera wordt gezien. Omdat de maat van de bal zeer nauwkeurig is, kan de camera de afstand goed berekenen. De nauwkeurigheid van het systeem heeft ons zeer weten te verbazen. Tijdens een demonstratie liep Gadgeteer Rutger onverwacht de Playstation stand af om te kijken hoelang de Playstation Eye camera nog zou reageren op zijn commando’s. Na twaalf meter moest hij deze poging echter opgeven omdat een andere stand in de weg stond.

Kinect

Kinect is een techniek met als basis twee kleine camera’s. Deze zijn zo geplaatst dat het systeem 3D beelden kan waarnemen en zo het hele lichaam van een speler kan indexeren om daarop te reageren. Voor de demonstratie had Microsoft speciale kamers ingericht waar wij de Kinect in een afgezonderde, klinische toestand onder de loep mochten nemen. Wat Gadgeteer Arjan meteen opviel was dat het navigeren door menu’s vergelijkbaar is met Eyetoy op de PS2. Je moet je hand voor een menu item houden en als je hem 2 seconde niet beweegt, dan weet Kinect wat je wilt. Zeker wanneer je enkele menu’s moet doorlopen, is dit zeer demotiverend. Een ander probleem is lag. Tijdens een race demo reageerde de auto erg laat op onze bewegingen waardoor de game wel erg moeilijk werd.

Het gebruik van een camera heeft ook een groot voordeel voor ontwikkelaars, want het 3D beeld kan in de games gebruikt worden. Zo had Konami, in een niet steriele omgeving, een Kinect opstelling voor een dans spel staan. De spelers werden in het spel geprojecteerd. Het viel ons meteen op dat de resolutie erg laag was en dat bijvoorbeeld de voeten gewoon niet gezien werden. Om de nauwkeurigheid van het systeem goed te testen, maakten wij bewegingen achter de speler. Deze werden keurig genegeerd door Kinect, wat aangeeft dat de ontwikkelaars goed hebben nagedacht over hoe om te gaan met mensen in het gezichtsveld van de camera die niet meespelen.

Conclussie

Beiden willen het succes van de Wii evenaren en Microsoft heeft met Kinect een tool waarmee het zelfs kan innoveren op het succes van de Wii. Toch zijn we bang dat Kinect het loodje zal leggen. Kinect wil namelijk het hele lichaam zien, dus je zal voldoende ruimte moeten hebben om Kinect te gebruiken. In de woonkamers van de gemiddelde student staan tafels en banken al snel in de weg, om nog maar te zwijgen over de gemiddelde Nederlandse slaapkamer. Move is daarin veel flexibeler en heeft als bijkomend voordeel dat je er allerlei andere acties mee kan uitvoeren doordat je ten alle tijden over knoppen blijft beschikken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.